Opinie

Sinterklaas 2020

Vijf december komt eraan. Het ziet er helaas naar uit dat dit de laatste viering wordt met Zwarte Pieten. Nu kunnen we natuurlijk met zijn allen bij de pakken gaan neerzitten, maar we kunnen ook om ons heen kijken op zoek naar iets anders.

Sinterklaas is welbeschouwd een nogal lullig en gedateerd kinderfeestje. Weg met de Zwarte Piet, tijd voor iets nieuws!

Ik stel voor om de zwarte knechten te vervangen door Duitse assistenten in Lederhosen en een jagershoedje. Ze heten allemaal Heinz en zijn uiterst behulpzaam. Er is een Bastelheinz, die gerne komplizierte Surprisen fabriziert; een Jodelheinz met lange blonde vlechten, die zodra hij maar aanstalten maakt om te zingen een flinke prop in de mond gedouwd krijgt; Teutonischerheinz, Weltmeisterheinz, Reinheitsgebotheinz, enz, enz. Allemaal onder leiding van Übersturmbahnführerheinz die voortdurend schreeuwt: Wir müssen jetzt tüchtig arbeiten sonst bekommen die Kinder nicht ihre Pakete. Onze kleintjes zullen hier van smullen!

Ook Sint is toe aan een facelift. Is deze dementerende bleekscheet echt een Spanjaard? Gooi hem in de zonnebank, knip die baard eraf, hou zijn hoofd onder de tondeuse, doe de mantel uit en steek hem in een maatpak (hé, daar is een leuk liedje van te maken). Op deze leeftijd is paardrijden bovendien erg onverstandig, vanwege de prostaat. Een zichzelf respecterende heilige verplaatst zich anno nu in een motorisch vehikel. Ik denk aan een glazenkooiconstructie met ergonomische stoel bovenop een Leopardtank.

Resteert de vraag: is dit misschien racistisch? Natuurlijk niet! Duitser zijn eigenlijk net Nederlanders, ze vormen geen eigen ras. De Heinz is een veel natuurgetrouwere afspiegeling van de Duitser dan de Zwarte Piet van de Afrikaan, dus wat dat betreft is het een hele vooruitgang. Het is geen racisme, het is hooguit een ietsiepietsie discriminatie, maar ik denk dat Duitsers daar niet over zullen gaan zeiken bij de Verenigde Naties. Wie heeft er nou een boodschap aan Duitsers die zich gediscrimineerd voelen?