Sint Jansbrug neemt revanche

Bijna alle studentenverenigingen hebben na de Owee meer leden gekregen dan vorig jaar. Virgiel bleef de grootste, met 287 nieuwe leden. De verliezer van vorig jaar, Sint Jansbrug, revancheerde zich.

In 2005 bleef de teller steken op 69, nu schreven 123 nuldejaars zich in bij Jansbrug. “We zijn erg blij met deze goede score, vooral na vorig jaar”, zegt Jansbrugger Joost Reus euforisch. “We hebben nu bijna net zoveel nieuwe mensen binnengehaald als in ons topjaar in 2000.” Om de tegenvaller van vorig jaar te voorkomen, had Jansbrug een extra infoteam ingezet. “Zodat eerstejaars bij ons terecht konden met al hun vragen.”

Virgiel blijft de grootste vereniging. Vorig jaar meldden zich 247 eerstejaars, dit jaar waren dat er 33 meer. Het werd daardoor een nek-aan-nekrace met het Delftsch Studenten Corps (DSC), dat dit jaar 38 studenten meer dan vorig jaar heeft. Het corps heeft dit jaar 285 nieuwe leden, twee minder dan Virgiel. Maar DSC-voorzitter Michiel van Haersma Buma is ondanks het nipte verlies, erg tevreden met het aantal nieuwe leden. “Het zijn er 38 meer dan vorig jaar. In 2005 meldden 247 eerstejaars zich voor de kennismakingstijd. Alles ging perfect tijdens deze Owee.”

De Delfsche Studenten Bond revancheerde zich eveneens. Vorig jaar schreven 24 nieuwe leden zich in bij de Bond. Na deze Owee waren dat er 45. “Een zeer goed resultaat”, vindt DSB-voorzitter Arjan van der Palen. “Vorig jaar was minder, maar gelukkig hebben we dat nu weer recht gezet.”

28 Eerstejaars schreven zich in bij ‘mensenvereniging’ Wolbodo. “We gingen er vanuit dat we 20 tot 25 nieuwe leden zouden trekken”, zegt Ivo Pluymakers van Wolbodo. De Koornbeurs kreeg 27 nieuwe leden, drie meer dan in 2005. “We hebben iets meer activiteiten gehad dan vorig jaar”, zegt Kevin van Hecke van de Koornbeurs. “Misschien komt het daardoor.”

De christelijke studentenverenigingen kregen eveneens meer leden. CSR kreeg 46 nieuwe leden, drie meer dan vorig jaar. VGSD heeft acht nieuwe leden, twee meer dan vorig jaar. “Als je het vergelijkt met vorig jaar, valt dat aantal misschien nog wel mee”, zegt Jan Willem Vreugenhil. “Maar als je het vergelijkt met de jaren daarvoor, niet. Op het laatste moment haakten een paar studenten af.” Ook bij CSFR hadden ze meer nieuwe leden verwacht dan de twaalf die zich nu hebben aangemeld.

De Bolk is de enige studentenvereniging met minder nieuwe aanwas. In 2005 meldden zich 22 nuldejaars bij het verenigingshuis, dit jaar 19.

Homovereniging Insite krijgt twee nieuwe leden, net als vorig jaar. “Bij ons kunnen mensen zich het hele jaar door aanmelden”, zegt Remko Gerbranda. De Delfsche Zwervers weten als enige niet hoeveel nieuwe leden de Owee heeft opgeleverd.