Wetenschap

Simpele elektronica

Eenderde van de mensen die draadloze apparatuur aanschaffen, retourneert de aankoop omdat ze niet weten hoe ze werkt. Consumenten snakken naar makkelijk te bedienen dvd-recorders, televisies en digitale camera’s, bleek onlangs uit onderzoek van Philips onder consumenten in Amerika, Europa en Azië.

“De meeste producten hebben teveel functies. Daarvoor zijn veel knoppen nodig en dat maakt het product moeilijk te gebruiken”, zegt Elyon DeKoven van de sectie human information communication design (IO). “Neem de intelligente thermostaat. Die heeft veel mogelijkheden, zodat je energie kunt besparen, het comfort kunt aanpassen in huis of de instellingen kunt wijzigen. Het zou veel makkelijker zijn als er maar één knop was. Het nadeel is dat de gebruiker dan maar één opdracht kan geven aan het product.”

DeKoven promoveerde vorige week op zijn onderzoek naar hoe consumenten makkelijker producten kunnen programmeren. Hiervoor keek hij naar de mens-productinteractie en hoe mens en apparaat beter kunnen samenwerken.

Volgens DeKoven moeten ontwerpers andere technologieën gebruiken om het aantal knoppen op hightech apparaten te reduceren. Toepassingen als spraakherkenning kunnen daarbij helpen, want op die manier hoeft een consument niet alleen met knoppen te communiceren. “Het voordeel is dat de gebruiker kan vertellen wat hij wil. Maar het lastige hiervan is dat . net als de communicatie tussen twee mensen . het product de consument niet altijd snapt.”

Een ander voorbeeld om de toetsen te reduceren, is planherkenningssoftware, een technologie die hij tijdens zijn promotie gebruikte. “Ik heb een tool gemaakt waarmee producten en consumenten samen hun acties kunnen plannen. Het is gebaseerd op het help me help you-principe, dat stelt dat de interface van een product zó ontworpen moet worden dat de gebruiker wordt geholpen bij het duidelijk maken aan het product wat hij wil. En dit moet dan op zo’n manier gebeuren, dat het product het begrijpt.”

DeKoven ontwierp op grond hiervan een menu vergelijkbaar met dat van een mobiele telefoon. Dit menu (of Sensay) past op een beeldscherm en is via een touch screen makkelijk te bedienen. Het Sensay is in een intelligente thermostaat getest, maar zou ook zou op de sfeerregelaar passen, een regelaar die de huiskamer in elke gewenste stemming omtovert en waar onderzoek aan wordt gedaan bij IO.

Of deze Sensay de ergernis van consumenten die hun gloednieuwe apparaat niet aan de praat kunnen krijgen zal voorkomen, is de vraag. Honeywell heeft, volgens Dekoven, interesse getoond om Sensay in thermostaten te bouwen.

Maar Dekoven heeft nog een andere oplossing: “Waarom moeten producten zoveel kunnen en zijn ze zo ingewikkeld? Een dvd-recorder waar alle functies zijn uitgehaald, behalve die van opnemen en afspelen is makkelijk te bedienen en daarvoor is ook geen SenSay nodig.” (IL)

Consumenten snakken naar makkelijk te bedienen dvd-recorders, televisies en digitale camera’s, bleek onlangs uit onderzoek van Philips onder consumenten in Amerika, Europa en Azië. Maar door de snelle technologische ontwikkelingen zullen simpele apparaten voorlopig niet in de schappen liggen.