Schilderij van rokende mannen aan een tafel hangt aan de muur
Het schilderij van kunstenaar Rein Dool verbeeldt een college van bestuur uit de jaren zeventig. (Foto: Universiteit Leiden)

Na een storm van kritiek is het verwijderde schilderij met de rokende universiteitsbestuurders weer teruggehangen aan de muur van de Universiteit Leiden. Dat is wel tijdelijk.

Read in English

Dat laat het bestuur van de universiteit weten. Het schilderij zou ‘spontaan’ zijn weggehaald uit een van de vergaderzalen van de universiteit, staat op de website. Het college van bestuur noemt het “een actie met een knipoog maar ook met een serieuze ondertoon”.

“We zien de actie als een startpunt voor een inhoudelijke discussie, maar we maken nu even pas op de plaats”, zegt collegevoorzitter Annetje Ottow in de verklaring. “We zullen het werk tijdelijk weer terughangen.”

Het gaat om een schilderij van een college van bestuur uit de jaren zeventig. “Het is een indrukwekkend kunstwerk en we zijn trots op de bestuurders van toen die erop staan afgebeeld”, stelt Ottow. “Daar doet de actie niets aan af.”

‘Zoals het nu hangt ontbreekt de context’

Maar er zou al langer discussie zijn over het schilderij van kunstenaar Rein Dool. “Niet iedereen voelt zich door dit beeldbepalende werk gerepresenteerd”, meent Ottow. “Zoals het nu hangt ontbreekt de context ook.”

Een divers samengestelde commissie moet nu gaan bedenken “wat de beste aanpak is om het werk beter tot zijn recht te laten komen”. In die commissie wil Ottow graag een universiteitshistoricus, een alumnus, kunsthistorici, andere deskundigen en studenten.

In universiteitsblad Mare vertelt hoogleraar Remco Breuker, bekend van WOinActie, over de progressieve en democratische ideeën van het toenmalige bestuur. Op het schilderij staat onder anderen toenmalig rector magnificus Dolf Cohen, die in de oorlog moest onderduiken. Hij is de vader van oud-PvdA-leider Job Cohen, die inmiddels heeft aangeboden om het college van bestuur bij te spijkeren over de geschiedenis.

De promovendus die op Twitter vroeg wat ze van het schilderij moest denken, kreeg een stroom aan hatelijke en xenofobe berichten over zich heen. Ze heeft inmiddels haar Twitteraccount afgeschermd.

HOP, Bas Belleman