Opinie

Short Stay Housing

De DuWo heeft steeds haar nek uitgestoken, ook naar de politiek toe, om toch steeds op tijd kamers te kunnen leveren. Dit vergt veel extra inzet van DuWo. Voor uitwisselingsstudenten is dit jaar een contract voor zeshonderd studenten gesloten, met een maximale uitloop van tien procent. Dit aantal van 660 is nu deze maand al bereikt terwijl het jaar nog lang niet voorbij is. Het totaal aantal komt dit jaar waarschijnlijk op 750 woningen voor uitwisselingstudenten uit. Daarnaast worden er bijna tweehonderd woningen voor MSc-studenten geleverd.

Er is regelmatig bewonersoverleg met de bewoners van de Roland Holstlaan. Ze weten waarom ze geen vriesvak hebben en waarom het lang heeft geduurd voordat er op alle kamers internet was. Zodra er geluiden kwamen over inbraken was er binnen een maand een contract gesloten met een beveiligingsbedrijf.

Ik wil niet op alle punten uit het artikel ingaan, maar uit onderzoek van PriceWaterhouseCoopers is gebleken dat de huren voor gemeubileerde studentenwoningen in Delft voor internationale studenten lager zijn dan gemiddeld in Nederland. Een huur van 575 gulden per maand voor een gemeubileerde kamer inclusief energie, inrichting en onderhoud is zeer schappelijk, maar natuurlijk hoger dan de woningprijzen in veel landen waar de studenten vandaan komen. Dat proberen we ze ook altijd duidelijk te maken bij aankomst.

Overigens zijn alle studenten, zowel de uitwisselingsstudenten als de MSc-studenten, vrij om hun huurcontract met DuWo op te zeggen en zelf goedkopere huisvesting te zoeken. De vergelijking met slapen onder een brug is belachelijk, de woningen zijn in de meeste gevallen goed. Natuurlijk verloopt niet alles altijd vlekkeloos, maar heel veel gasten en studenten zijn tevreden over de aangeboden huisvesting. DuWo probeert altijd mee te denken met wat de TU wil en daarop in te spelen met nieuwe ontwikkelingen zoals een International University House op de campus. De medewerkers van DuWo en de medewerkers van de TU die zich binnen het Studenten Service Centrum en binnen het MSc-programma bezig houden met huisvesting voor internationale studenten hebben dit artikel niet verdiend.

Ik stoor me wel vaker aan de negatieve beeldvorming van Delta over wat op de TU Delft gebeurt, maar dit is voor mij de bekende druppel. Ik kan helaas mijn abonnement op de Delta niet opzeggen, dus zeg ik hierbij de samenwerking met Delta op. Voor Delta wellicht geen signaal van betekenis, maar voor mijn eigen geloofwaardigheid en werkvreugde wel.

Annemarie Rima,

Directeur International Office i.o.

Met groeiend ongenoegen heb ik Page Four van Delta 6 gelezen. Dit gaat over Short Stay Housing en met name over de positie van DuWo daarin. Het is echt een onzinnig verhaal. DuWo heeft de afgelopen jaren zich bijzonder ingespannen om de TU Delft van dienst te zijn bij haar ambities op het terrein van internationalisering. De afgelopen jaren is het aantal uitwisselingsstudenten en MSc-studenten met honderden per jaar gestegen.

Annemarie Rima,

Directeur International Office i.o.