Wetenschap

Short news science – Delta 9

Van Gogh
Professor Joris Dik (3mE) did it again. Once more his advanced x-ray technology unveiled an underlying image in a painting which enabled experts to attribute the work to a famous master.

In the latest case, his MA-XRF (Macro Scanning X-ray Fluorescence Spectometry) showed details of two wrestling figures beneath a large painting of a vase with flowers from the Kröller Muller Museum. The wrestlers were known since 1998, but the sharper image allowed experts to conclude that the painting (or both actually) was produced by the famous Dutch artist Vincent van Gogh. It is on special display at the KMM. X-rayed detail of the painting.

Marco Janssen vindt zichzelf een echte triatleet, “maar in hardlopen ben ik het fanatiekst.” Vorig seizoen won de student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek het eindklassement van de Winterse Wippolderlopen van atletiekvereniging De Koplopers. “Het gaat mij eigenlijk om mijn eigen tijd, bij een wedstrijd is er altijd wel iemand die harder loopt. Ik stel mijzelf jaarlijks een doel: de tijd die ik dat seizoen wil lopen. Ik loop nog niet zo lang, maar ik ga nog steeds vooruit. Dat motiveert natuurlijk.”

Zwemmen doet hij bij Wave, maar als lid van ELS komt hij weinig aan schaatsen toe: de trainingen vallen samen met die van De Koplopers. Janssen sport zeven à acht keer per week. “Daarnaast doe ik vier, vijf keer krachtoefeningen, maar dat is meer iets wat erbij hoort. Na een krachttraining heb ik het idee niks gedaan te hebben.”

Eind 2005 begon hij met hardlopen en triatlons. Zwemmen is zijn slechtste onderdeel. “Fietsen kan ik redelijk, dat deed ik al toen ik nog in Apeldoorn woonde. Lopen is mijn sterkste punt. Met lopen kan ik veel mensen inhalen die mij met zwemmen en fietsen zijn voorgebleven.”

Twee keer nam Janssen deel aan de Roparun, de jaarlijkse estafetteloop van Parijs naar Rotterdam. “In een ploeg van acht, voor een bedrijf uit Utrecht. Ik werd gevraagd omdat ze mensen tekort hadden. Je loopt bij elkaar opgeteld zeventig kilometer per persoon. Gelukkig was dit team niet zo heel snel, zodat ik rustig aan kon doen.”

Een paar jaar geleden deed hij mee aan het NSK traplopen in Nijmegen. “Twintig verdiepingen, behoorlijk zwaar. Tactiek? Ik ben gewoon zo hard mogelijk vertrokken, op het laatst kon ik nauwelijks meer. Je voelt het zwaar in je longen. De lucht was heel droog, iedereen liep te kuchen.”

Janssen is snel te porren voor allerhande duursport. “Als mensen me voor iets vragen zeg ik gelijk ja. In juni doe ik mee aan Trailwalker van Oxfam Novib. Honderd kilometer wandelen, lijkt mij ook leuk. Een Amsterdamse sportclub organiseert een tijdrit van Amsterdam naar Parijs. Een koppeltijdrit, voor teams van twee coureurs. Daar krijg je 48 uur de tijd voor. Misschien dat ik dat nog eens ga doen.” Zijn echte doelen liggen bij het hardlopen. “Andere dingen vind ik leuk om erbij te doen, maar die zijn niet interessant genoeg om specifiek voor te trainen.”

Toen hij de marathon van Amsterdam liep, kwam een huisgenoot op de fiets naar de hoofdstad. “Hij fietste met mij mee ter ondersteuning en is na de marathon weer teruggefietst naar Delft. Tegelijkertijd deed een andere huisgenote in Hongarije mee aan een hardloopwedstrijd. Tussen twee etappes in heeft zij 3,8 kilometer gezwommen. Zo hadden we met drie huisgenoten een volledige triatlon gedaan.”

Little spy

To develop a little spy that is able to fly 3.5 kilometres, stay put for three hours to observe, and then fly back. That’s the goal of the contest for spying unmanned flying vehicles organized by the American military research agency, Darpa. Aerospace students participated and will present their invention – a combination between a flying wing and a quadcopter – in May. Their final concept will be more like a flying wing, than the UAV with which they experiment here in the photo.

Wave tank

Water research institute MARIN opened its renovated Depressurised Towing Tank this week in Ede. MARIN was granted 14 million euros of government subsidy for the construction of this research facility in which ship models of up to 12 meters long can be tested in different kinds of waves. An existing tank already offered the possibility of studying ships, but in this new tank the atmospheric pressure can be altered, which allows for even better simulation of behavior.