Wetenschap

Short news science

Solar home
The Spanish government has selected a Delft student team to participate as one of 20 teams in the 2012 Solar Decathlon.

The teams, originating from countries ranging from Brazil to China, compete in designing and building a sustainable, aesthetic and affordable house powered by the sun. The Delft team, which is led by Professor Patrick Teuffel (Architecture), will present a preview of their plans at the Bouwbeurs in Utrecht, held from February 7-12.

www.sdeurope.org

New Challenges

Two new projects have been added to the list of Design Challenges open to MSc students. The intensive courses run from February to June and offer students opportunities to work with companies and TU experts on a chosen project. The new projects are both inspired by efforts to use the temperature differences between water of various depths in the ocean. One project aims to design and build a room-sized demo of the Ocean Temperature Energy Conversion (Otec), which should produce electricity from ocean temperature differences (20°C) in the waters off the coast of Curacao. A related project is the Sea Water Air-conditioning (Swac) for a hotel on that island, in combination with agro- and aquaculture systems. For a complete list of projects and applications, visit the website, preferably before 17 January.

designchallenge.tudelft.nl

Energy professor

Dr Ad van Wijk, entrepreneur in sustainable energy systems, has been appointed as endowed professor in Future Energy Systems, for two days per week (Thursday and Friday). His chair at the faculty of Applied Sciences is sponsored by energy producer Eneco. Future energy systems, in Dr Van Wijk’s view, are energy-efficient and get their energy from local sources. Dr Van Wijk will initiate the interdisciplinary design of such systems, as well as participate in energy education at the TU.

Spin control

Researchers at the Kavli institute of Nanoscience (Applied Sciences) have demonstrated the full-electronic control of an electron spin. This is a world’s first, since manipulation of the electron spin is usually done by magnetic fields. Electric control is not only faster, it can also be included on the same chip as the quantumbit containing the electron spin, as Professor Leo Kouwenhoven and colleagues have shown in Nature (23 December 2010).

Een paar weken geleden doken opeens stickers op met de strekking ‘verboden voor stinksokken’. Stukafest in Delft. In Nijmegen bestaat het Studenten Kamer Festival al tien jaar, evenals in veel andere steden. Voor Delft wordt het dit jaar eindelijk de eerste keer.
De Delftse organisatie, naast voorzitter Anne Jansen bestaand uit Odiel van Wijk, Claudia Runge en Rik van der Laan (allen IO-student), had in november een achterstand van een maand bij de andere steden, maar heeft die intussen ingehaald.

Ze hebben negen studenten in de binnenstad bereid gevonden hun kamer voor een avond als podium open te stellen en negen artiesten gevonden die zullen optreden. De avond wordt afgesloten met een Stukafeest met onder meer dansmuziek van Rundfunk in Ciccionina.
De stinksokken, het landelijke symbool van Stukafest, staan symbool voor de intimiteit van de optredens. Bij een voorstelling zijn er zo’n 25 tot 30 gasten in een studentenkamer plus een of meerdere artiesten. Er vindt zelfs een dansoptreden plaats. Dat stelt wel bijzondere eisen aan de kunstenaar en het optreden. “Ze moeten het leuk vinden om zonder versterker op te treden”, zegt Odiel van Wijk. “En ze mogen het niet erg vinden dat het publiek zo dicht op hun neus zit. Voor de meesten werkt die intimiteit juist stimulerend.”
Het programma is bijzonder gevarieerd en biedt muziek, film, dans, stand-up comedy en theatermime.

Een klassieker binnen het circuit is La Boum met het stuk ‘Eikel zoekt Kutkamer’, dat vorig jaar in andere steden een groot succes was. Het verbeeldt ‘het zeurende leven op de vierkante centimeter’. Hoofdpersoon La Boum ligt onder de dekens met boeken, komt thuis met was, doorleeft de zondag binnen vier muren, eet pizza en voelt de aanhoudende dreiging van een nieuwe maandag.

De organisatie heeft ook tips. Dat de gipsyklezmerbalkanfanfare van L’Chaim een dol feest is, dat weet iedereen, daar gaan we het dus niet over hebben. Nee, Peter Katz moeten we niet vergeten. Die treedt op bij Stefanie op de Oranje Plantage. Katz is een Canadese singer-songwriter die toevallig in Nederland is en dus uniek in het Stukafestprogramma. Anna voegt daar de naam van Ronald Snijders aan toe, de uitvinder van de Afro-Surinaamse Kawinajazz. Hij is gewend te spelen voor de koningin en voor volle theaterzalen. Nu dus gewoon bij Emma op de kamer en vooraf eet hij mee met de gestampte pot in het studentenhuis. In zijn speciale optreden mengt hij muziek met verhalen. Odiel raadt tot slot ook Nurdjana en haar band aan, die optreden bij Thomas aan het Begijnhof. Odiel: “Het is een Nederlands meisje met Oost-Aziatische invloeden die jazzy Portugese muziek zingt.”
Organisatorisch dan nog even. Ieder optreden duurt een half uur, en de locaties liggen op loopafstand van elkaar in de Delftse binnenstad. Elke voorstelling wordt drie keer gespeeld (20.30 uur, 21.30 uur en 22.30 uur) en aan het eind van de avond (23.00 uur) is er het afsluitende Stukafeest. Ieder optreden kost 4 euro, drie optredens een tientje en een passepartout met toegang tot het feest 12,50 euro.

Kaarten zijn verkrijgbaar in de voorverkoop die vorige week begonnen is. Volgende week maandag tussen 12.00 en 14.00 uur zijn kaarten nog te koop bij de balie van Industrieel Ontwerpen, en dinsdag tussen de middag bij Bouwkunde. Op andere tijden kun je bij de balie van het cultuurcentrum terecht.

Stukafest woensdag 17 februari in Delft.
www.stukafest.nl en stukafest-delft@gmail.com