Science

Short News Science

Offshore wind
The Flow research programme (Far and Large Offshore Wind) has started by contracting 13 PhD students, which will later be followed by another four students.

Research will start on 1 September. Four PhDs will study wind farm design, two will design the support structures, another three will deal with the electrical infrastructure, and four will develop new turbine concepts. Duwind, the Delft institute for wind energy, is part of the Flow consortium that received 23.5 million euros from the Dutch Ministry of Economic Affairs and Innovation last year. 


Rubicon

California is waiting for Dr Aleksey Kocherzenko, who was granted a Rubicon grant this week, to start his two-year stay at UC Berkeley. Kocherzenko, who works on conducting polymers at the faculty of Applied Sciences, is attracted by the theory of quantum coherent energy transfer in photosynthesis, which was developed there. Kocherzenko hopes he can use this theory to predict the electric properties of materials before synthesis occurs, thus making their fabrication more rational.


Museum piece

The bicycle airplane by Jesse van Kuijk, an Aerospace Engineering student, has found a home in the national aerospace museum, Aviodome, in Lelystad. Last week Van Kuijk helped hang his 56 kilogramme creation, named ‘Abhilasha’, from the ceiling in the entrance hall. In the summer of 2009, Van Kuijk managed to fly for a few seconds before the chain of his bicycle airplane broke loose. Since then he has been too busy studying to try again, and the plane took up too much place at his parents’ home in Budel.


,


Air control 

During training above the Negev desert in 1983, an F-15D survived a collision with a Skyhawk. “The pilot of the F-15 managed to fly with just one wing by engaging the afterburner,” Dr. Eddy van Oort (AE) explains. He describes this example of flying acrobatics in his thesis. Van Oort worked on a ‘fault tolerant flight control model’ which might one day help (less skilled) pilots to safely land their aircraft if it is damaged. 


E.R. van Oort, ‘Adaptive Backstepping Control and Safety Analysis for Modern Fighter Aircraft’, 5 April 2011, PhD supervisor: Prof. Bob Mulder

Flexibiliseren. Een hip nieuw mooi woord. Klinkt beter dan reorganiseren. Ooit was reorganiseren een hip nieuw mooi woord, maar nu niet meer. Je moet vooral niet zeggen dat de TU gaat reorganiseren, want dan heb je de poppen aan het dansen. Vergelijk het met ‘concentratiekamp’, dat klonk ooit heel mensvriendelijk, maar nu niet meer. Ik weet niet op welke plek ze ADHD-kinderen leren om beter op te letten. Vast niet in een concentratiekamp.
De TU gaat dus flexibiliseren. Langs het Mekelpark buigt een eindeloze rij deskundigen zich over de vraag welk onderzoek moet worden uitgebouwd en welk onderzoek er weg mag. Niet erg spannend. Vergelijk dat eens met de aanpak in Coventry, een doodgebloede Britse industriestad in de Midlands. In de jaren vijftig besloot het gemeentebestuur vanuit het niets om een universiteit te stichten. Onder de misleidende naam University of Warwick, want Coventry klinkt voor een Engelsman net zoals Lelystad voor ons. Het moest een topuniversiteit worden en dat is nog gelukt ook.
Het gemeentebestuur van Coventry besloot dat een brede universiteit geen schijn van kans had, men richtte zich op een klein aantal relatief goedkope disciplines, waaronder wiskunde. De flamboyante wiskundige Christopher Zeeman, bekend vanwege zijn werk aan het Poincaré-vermoeden, kreeg budget voor vier medewerkers. Hij nodigde vier veelbelovende jongelingen uit om tegelijkertijd langs te komen, stelde hen aan elkaar voor en vertelde aan elk van hen afzonderlijk, dat de andere drie al hadden getekend. Dat werkte. Alle vier verkozen de mistroostige bouwput op Gibbet Hill in Coventry boven Cambridge of Oxford. Tegenwoordig wordt de wiskundefaculteit in Coventry in één adem genoemd met dit illustere tweetal.
Vanuit het niets bouwen is dus makkelijker dan flexibiliseren. In plaats van te kijken waar er een onsje meer mag, of minder, zou men ook een discipline kunnen zoeken die in Delft ontbreekt. En op dat gebied dan in één klap een wereldinstituut uit de grond stampen.

Offshore wind
The Flow research programme (Far and Large Offshore Wind) has started by contracting 13 PhD students, which will later be followed by another four students. Research will start on 1 September. Four PhDs will study wind farm design, two will design the support structures, another three will deal with the electrical infrastructure, and four will develop new turbine concepts. Duwind, the Delft institute for wind energy, is part of the Flow consortium that received 23.5 million euros from the Dutch Ministry of Economic Affairs and Innovation last year. 

Rubicon
California is waiting for Dr Aleksey Kocherzenko, who was granted a Rubicon grant this week, to start his two-year stay at UC Berkeley. Kocherzenko, who works on conducting polymers at the faculty of Applied Sciences, is attracted by the theory of quantum coherent energy transfer in photosynthesis, which was developed there. Kocherzenko hopes he can use this theory to predict the electric properties of materials before synthesis occurs, thus making their fabrication more rational.

Museum piece
The bicycle airplane by Jesse van Kuijk, an Aerospace Engineering student, has found a home in the national aerospace museum, Aviodome, in Lelystad. Last week Van Kuijk helped hang his 56 kilogramme creation, named ‘Abhilasha’, from the ceiling in the entrance hall. In the summer of 2009, Van Kuijk managed to fly for a few seconds before the chain of his bicycle airplane broke loose. Since then he has been too busy studying to try again, and the plane took up too much place at his parents’ home in Budel.

Air control 
During training above the Negev desert in 1983, an F-15D survived a collision with a Skyhawk. “The pilot of the F-15 managed to fly with just one wing by engaging the afterburner,” Dr. Eddy van Oort (AE) explains. He describes this example of flying acrobatics in his thesis. Van Oort worked on a ‘fault tolerant flight control model’ which might one day help (less skilled) pilots to safely land their aircraft if it is damaged. 

E.R. van Oort, ‘Adaptive Backstepping Control and Safety Analysis for Modern Fighter Aircraft’, 5 April 2011, PhD supervisor: Prof. Bob Mulder

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.