Wetenschap

Short news science

C2C LAB
Some 25 students from various faculties assembled last Tuesday with recycle guru, Professor Michael Braungart, for what has been baptised ‘cradle-to-cradle lab’.

PhD student Suzan van Dijk, and Bob Geldermans, organised the meeting in order to spread the movement of reuse of materials beyond their own faculty of Architecture. Four students gave presentations on C2C examples in constructions, supply chains, education and cutlery.

S.vandijk@tudelft.nl

Lowlands

At the Lowlands festival last weekend, the TU displayed its entry for the Solar Decathlon competition – a university challenge for solar-powered houses. The Delft team presented a cylindrical white tent in the shape of the Revolt house, featuring some posters and students on hand to explain the concept to Lowlab visitors. “Many people thought at first a round house was impractical,” says architecture student Ruben Smits. “After we explained that the house rotates with the sun, they often changed their views.”

New gas

TU researchers have launched an initiative for the development of so-called unconventional gas resources – gas freed from geological formations by hydrocracking. The Unconventional Gas Research Initiative (UGRI) aims to accelerate development of unconventional gas resources and do so in an environmentally responsible way. Thus far hydrocracking is a disputed technology since environmentalists fear contamination of ground water resources.

ugri.tudelft.nl

Hybrid solar

Heat reduces the efficiency of photovoltaic panels. But what if you succeed in tapping the heat and feed it to a solar boiler? This is what MSc student of Sustainable Energy Technology, Stefan Roest, has developed with his hybrid solar collector. The surface is covered with a thin film solar cell, while below it water flows through aluminium channels. To test his device, Roest developed a solar simulator for which there was considerable interest. He then began the Eternal Sun spin-off.

Hydrogen storage

TU researchers produced a material that can store hydrogen at a moderate temperature and pressure (80 Kelvin at 80 bars). Storing hydrogen in this way requires less energy than making it liquid (hundreds of bars at 20-30 Kelvin). The material that

Applied Science professors Fokko Mulder and Theo Dingemans developed is a metalorganic framework (MOF) made from zinc and organic molecules. The MOF is special because unlike other such materials it is water resistant.

De TU kreeg het bedrag van oud-minister Ronald Plasterk om ‘een nieuw faculteitsgebouw te realiseren dat een architectonisch icoon zal vormen dat een bijzondere positie inneemt in stedenbouwkundig opzicht’. Dat is althans de manier waarop de TU de afspraken met Plasterk uitlegt.

VVD-Kamerlid Mark Harbers stelde in januari Kamervragen om te achterhalen wat de precieze voorwaarden waren. Hij vond dat de faculteit geen nadeel mocht ondervinden van de brand die op 13 mei 2008 haar onderkomen in de as legde, maar ook geen voordeel. Eén van zijn vragen luidde: “Wat vindt u van het feit dat de faculteit bouwkunde liever in een oud pand blijft zitten, terwijl u eerder nog overtuigd bent van de noodzaak van nieuwbouw, daar 25 miljoen euro aan heeft toegekend?”

De TU vindt dat ze wel degelijk voldoet aan de voorwaarden van Plasterk. Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg zegt er vertrouwen in te hebben dat hij het ministerie daarvan kan overtuigen. “We hopen op een kans in het politieke debat over de OCW-begroting.” Daarvoor moet de TU het politieke spel meespelen, zegt hij.

De argumenten van de TU staan in een persbericht dat op Prinsjesdag in allerijl naar buiten is gebracht. “Juist met het oog op een optimale besteding van overheidsgelden is ervoor gekozen een bestaand gebouw aan de Julianalaan als uitgangspunt te nemen voor de nieuwe faculteit Bouwkunde.” De universiteit rekent voor dat de brand 170 miljoen euro heeft gekost als het nieuwe pand klaar is. De uitkering van de verzekering bedroeg circa 118 miljoen. Het negatief saldo is dus 52 miljoen. “Met de 25 miljoen zou OCW ongeveer de helft van de tegenslag opvangen. Dat is een redelijke bijdrage in het licht van de opmerking van de minister dat de brand de grootste ramp in de Nederlandse universitaire geschiedenis is.”

Daarna wijst de TU het ministerie erop dat het nieuwe faculteitsgebouw een succes is onder studenten en medewerkers, dat het interieur een prijs heeft gewonnen, dat het wel degelijk als icoon wordt beschouwd en dat het project is genomineerd voor een prijs van nota bene het ministerie zelf.
Al deze argumenten zijn niet nieuw. Ze staan ook in een brief die de TU in januari opstelde in reactie op de (nog onbeantwoorde) Kamervragen van Harbers. Toch denkt Van den Berg dat hij het ministerie kan overtuigen. “Onze argumenten zijn niet op hun merites beoordeeld. Op dit moment is er een geldkoorts aan de gang in Den Haag. Alle beetjes zijn welkom.”
Mocht het niet lukken het ministerie te overtuigen, dan volgt volgens Van den Berg ‘een heel ander traject’, waar hij niet op vooruit wil lopen. Dat geldt ook voor de vraag waar de 25 miljoen euro vandaan moet komen.