Shigella-besmetting onder studenten

Vanwege een uitbraak van buikgriep onder Delftse studenten hangen er sinds vandaag op alle toiletten van de TU Delft posters met preventieve hygiënemaatregelen.

Volgens GGD Haaglanden zijn zeven Delftse studenten besmet met de Shigella-bacterie en zijn er enkele ziekenhuisopnamen geweest. Shigella is een zeer besmettelijke darmbacterie die kan leiden tot een ernstige darminfectie: shigellose, ook wel ‘rode loop’ genoemd.

De infectie begint met koorts en buikkrampen, gevolgd door waterige diarree. Na enkele dagen volgt slijmerige diarree, vaak met bloed. Andere symptomen zijn: koorts, spierpijn, hoofdpijn en soms huiduitslag. Soms zijn er geen verschijnselen. In de meeste gevallen zijn de verschijnselen na vijf tot tien dagen over.

Verplicht melden

De eerste drie gevallen werden op 31 maart bij de GGD gemeld. Huisartsen zijn wettelijke verplicht om een shigella-besmetting te melden, omdat de bacterie uitbraken kan veroorzaken en zeer besmettelijk is. “Kwetsbaar zijn mensen die vanwege een ernstige ziekte een behandeling krijgen waarbij hun afweer wordt onderdrukt”, zegt directeur Studentengezondheidszorg Wim van Donselaar. “Voor die mensen kan besmetting gevaarlijk zijn.”

De eerste getroffen studenten bleken rond half maart bij studentenvereniging Virgiel te zijn geweest en daar wat te hebben gegeten en gedronken. De GGD heeft daarop een vragenlijst verspreid via de nieuwsbrief van de studentenvereniging. Zeshonderd studenten reageerden en 111 meldden dat ze diarreeklachten hadden. Een beperkt aantal bleek recent nog diarree te hebben gehad en mensen te kennen die daarna ook ziek waren geworden.

Maatregelen Virgiel

Virgiel bevestigt dat de GGD bij haar is langs geweest. “Er wordt momenteel uitgezocht waar de infectie in Delft of elders is ontstaan”, zegt voorzitter Pim Crombag. “Momenteel is niet te zeggen of dit bij ons is ontstaan. Over precieze cijfers op onze vereniging durven wij geen uitspraak te doen. Wij doen ons best de bacterie te bestrijden en in te perken. Zo reinigen we de wc’s extra goed en proberen wij onze leden niet teveel deurklinken te laten aanraken.”

GGD Haaglanden besloot vrijdagmiddag de TU op de hoogte te brengen. De universiteit hing daarna posters bij toiletten, waarin zij meldt dat mensen na ieder toiletbezoek hun handen moeten wassen en met hun handen zo min mogelijk hun mond moeten aanraken. De overdracht van de bacterie vindt namelijk plaats via de ontlasting naar de mond.

Thuis blijven

Wie vermoedt deze vorm van buikgriep te hebben wordt aangeraden thuis te blijven en de huisarts te bellen. Met andere vragen kunnen medewerkers contact opnemen met de bedrijfsartsen: 83624.