Wetenschap

Shaping up the solar boat

Like its predecessor, the Delft solar boat will rely on hydrofoils to lift it out of the water and allow speeds up to 36 kilometres per hour or more. But this time, the fins will be auto-adjusting.

The student team is preparing their vessel for the fourth Frisian solar boat race, which will take place from July 8-4. The biannual event is a race for solar-powered boats over 220 kilometres, inspired by the legendary skating event called the Elfstedentocht.

Two years ago the TU Delft team featured hydrofoils for the first time. And although their boat did reach a top speed of 36 km/h, it came in third over all. That was a bit of a bummer after the victories at the first two editions in 2006 and 2008.

The main difference with two years ago is that this time the hydrofoils will be adjustable. The T-fin at the rear will be outfitted with flaps that govern the lift (last time, the tail didn’t have enough lift to get the stern off the water). The V-shaped front foil will be attached at two hinges. Two electrically powered cylinders will adjust its angle towards the oncoming water and hence the lift. Both this angle and the position of the rear flaps will be automatically controlled by a software system that uses the speed as its main input. From 12 km/h up, the boat will lift off from the water.

Less visible improvements include the hydrofoil’s profile, improved electronics and a slightly different hull-shape. Mechanical engineering student Erik Jansen estimates the ship could run up to 40 km/hr.

Over the next few weeks parts will be coming in from special composite workshops and wharfs to be assembled in Delft. The team aims for the first tests on the waters of the Schiekanaal by the end of May.

Delta Lloyd Solar Boat 2012

length 5.93 m

Beam 1.80 m

Depth 0.60 m

Weight 135 kg

solar power 1,750 Wp

engine power 4000 W

www.deltalloydsolarboat.nl

www.dongenergysolarchallenge.nl

‘Welk huis-tuin-en-keukenproduct draagt bij aan een werkende zonnecel? Is dat aluminiumfolie, bramen, groene thee of muntbladeren?’, vraagt Diederik Jekel aan een volle zaal. De natuurkundealumnus, geregeld aan tafel bij De Wereld Draait Door, presenteert samen met werktuigbouwkundedocent Peter van der Hoogt de wetenschapsquiz van Kivi Niria die dit jaar extra groot is omdat de UT vijftig wordt. Met muziek en lichteffecten wordt er een heuse show van gemaakt.

Studentenverenigingen, bedrijven, vakgroepen en prominenten (onder anderen PvdA’er Diederik Samson) drukken zo gauw mogelijk het juiste antwoord op hun stemkastje. Bijna een derde kiest bij de zonnecelvraag voor bramen. En dat blijkt goed. ‘Pak een glasplaat, smeer die in met titaanoxide – dat zit in witte verf – en dan met bramensap’, instrueert Dave Blank. De UT-hoogleraar vormt samen met zijn collega’s Petra de Weerd en Erwin Seydel de jury.

Kroepoek

De vragen variëren van waarom kroepoek aan je tong blijft plakken tot waarom een vis niet overleeft in gedemineraliseerd water. Die eerste blijkt een makkie. Kroepoek zuigt heel snel speeksel op en dat komt door het zetmeel. Pas als dat is opgelost laat de kroepoek los. Het wordt geïllustreerd met een microfoon bij een glas water. Zodra er kroepoek in wordt gegooid hoor je het in de zaal knisperen.

‘De eerste drie vragen hadden we allemaal fout, maar nu gaat het goed,’ vertelt Geert Folkertsma. Zijn team staat halverwege bovenaan. ‘Afgelopen jaren stonden we vaker hoog in de tussenstand, maar werden we in de laatste paar vragen voorbijgestreefd. Het geheim van ons succes is dat we allemaal Advanced Technology hebben gestudeerd. Dat is een brede studie en de vragen komen uit alle richtingen.’

Zangkanaries

‘De leukste vraag vond ik waarom zangkanaries in het voorjaar complexere deuntjes zingen dan in het najaar,’ zegt Mirjam Luizink, zakelijk directeur van Mesa+. ‘Bijna iedereen koos voor de verklaring van versieren en paren, maar het komt omdat het zanggebiedje in de hersenen krimpt. Dat was de leukste om goed te hebben.’

De drie rectoren van de UT, Eindhoven en Delft streden elk met een eigen vijfkoppig team mee in de ‘Battle der 3TU’. Rector Ed Brinksma zei zich voorbereid te hebben ‘op een lesje in nederigheid’. Dat bleek niet nodig. Twente won met een score van rond de vijftig procent, ruim voor nummer twee Delft. Beste student was Ellen de Wit, eerstejaars scheikundige technologie uit Enschede. Het beste team werd Life Science, Engineering & Design van Saxion Hogeschool.

Dit artikel is overgenomen van UT Nieuws.