[Serie] Onderweg naar Tokio: roeier Dieuwertje den Besten

Delftse topsporters maken kans op deelname aan de Olympische Spelen in Japan. Hoe ziet hun leven eruit en hoe staan ze ervoor? In deel 3: Dieuwertje den Besten.

Dieuwertje den Besten: “Ik kijk steeds weer naar het eerstvolgende doel. Dat motiveert mij.” (Foto: Sam Rentmeester)

• Wie: Dieuwertje den Besten, 21 mei 1997 (23 jaar)
  • Studie: industrieel ontwerpen, bachelor afgerond
  • Sport: roeien
  • Vereniging: D.S.R.V. Laga
  • Ploeg: ANRT (Aegon Nationaal RoeiTeam), acht
  • Status: nog niet gekwalificeerd voor Tokio

Hoe is het leven als studerende topsporter, in deze coronatijden?
“Mijn bachelor heb ik afgerond, in september begin ik aan mijn master. Momenteel richt ik mij helemaal op het roeien. We hebben geluk, we mogen vrij veel. We hebben met achten mogen roeien en buitenlandse trainingskampen kunnen doen. Wel met een streng protocol, veel testen.”

Was het lastig om gemotiveerd te blijven toen het roeien stil lag en het onduidelijk was of de Spelen door zouden gaan?
“Vorig jaar januari kwam ik bij de nationale roeiselectie. Er zou veel gebeuren, maar al snel werd alles gecanceld. Het was lastig om zelf te blijven trainen. Nu we dit jaar weer veel mogen, zie ik alles als een extraatje. Elke uitdaging is een nieuw piekmoment om naartoe te trainen. Eerst vocht ik voor een plek in de bondsselectie, toen voor een plek in de acht. Toen voor het EK. Ik kijk steeds weer naar het eerstvolgende doel. Dat motiveert mij.”

Werkte het uitstel van de Spelen in jullie voordeel?
“Rond het OKT (Olympisch kwalificatietoernooi, red) van vorig jaar waren we net bij elkaar. Door het uitstel is ons een extra jaar gegund, waarin we nóg beter zijn geworden. Voor ons als jonge ploeg is dat heel gunstig geweest.”

‘We zullen hard moeten werken, het zit zeker niet in de pocket’

Wat zijn jullie kansen op het kwalificatietoernooi, half mei?
“Dat wordt spannend. We moeten bij de eerste twee eindigen. We hebben dezelfde concurrenten als onlangs op het EK, waar we tweede werden. Daar komt China nog bij en misschien wat andere kanshebbers. We zullen er hard voor moeten werken, het zit zeker niet in de pocket.”

Als jullie je niet kwalificeren, is de missie dan mislukt?
“Nee hoor. Deze ploeg is geselecteerd met het oog op Parijs 2024. Ik roei pas viereneenhalf jaar, ik zie alles nog als nieuw en spannend en houd de doelen klein. De Spelen in Parijs zijn mijn grootste doel.”

Wat verwacht je van Tokio, als je het haalt?
“Zolang we niet gekwalificeerd zijn, durf ik daar niet aan te denken. Ik ben wel benieuwd. Geen publiek, maar wel miljoenen mensen voor de televisie. Het EK was live op tv. Aan de vele reacties te merken, is het roeien daardoor gaan leven. Dat vind ik leuk.”

Mis je het studentenleven?
“Natuurlijk, op dit moment is dat er niet echt. Je kunt niet naar de sociëteit. Hopelijk komt het weer op gang als ik aan mijn master begin. Ik woon in Amsterdam en mis mijn vrienden in Delft, al heb ik wel contact met ze. Ik kijk uit naar september.”

[Update 17 mei 2021]
Op de Rotsee in Luzern is het de vrouwenacht niet gelukt om zich te kwalificeren voor de Olympische Spelen. In de finalerace van het olympisch kwalificatietoernooi, zondag 16 mei, eindigde de ploeg als vierde achter China, Roemenië en Duitsland. Alleen de twee snelste boten plaatsten zich voor ‘Tokio’. Dit betekent dat behalve Dieuwertje den Besten ook Laga-clubgenote en collega TU-student Tessa Dullemans, reserve van de acht, niet naar Japan gaat.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport