[Serie] Onderweg naar Tokio: hockeyer Justen Blok

Delftse topsporters maken kans op deelname aan de Olympische Spelen in Japan. Hoe ziet hun leven eruit en hoe staan ze ervoor? In deel 4: hockeyer Justen Blok.

Justen Blok: “Het lijkt mij wel interessant om andere sporters te ontmoeten op de Spelen.” (Foto: Sam Rentmeester)

• Wie: Justen Blok 27/9/2000 (20 jaar)
  • Studie: Civiele techniek
  • Sport: Hockey, verdediger
  • Vereniging: HC Rotterdam
  • Ploeg: Oranje herenselectie
  • Status: Gekwalificeerd voor Tokio
  • Uit de media: Hockey.nl roemt zijn ‘fluwelen balbehandeling, nette techniek en perfecte positiespel’.

Hoe ziet je leven er momenteel uit?
“Ik heb mijn studie voor een half jaar op pauze gezet. Op dit moment ben ik louter aan het sporten, met het oog op de Olympische Spelen. Normaal gesproken ben ik elke maandag en dinsdag op de club, dan ben ik van acht tot zes weg. Woensdag een halve dag, donderdag twee dagdelen, vrijdag alleen ’s avonds en zondag de wedstrijd. Alleen vrijdag overdag en zaterdag ben ik vrij.”

Wat is er anders door corona?
“Op het veld weinig, maar daarbuiten wel. De gezelligheid is er vanaf. Samen eten na de training kan niet meer en de teambesprekingen zijn korter, omdat je niet te lang bij elkaar mag zitten.”

Wat is je status bij Oranje?
“We hebben nu een groep van 21 in aanloop naar het EK in juni en de Spelen. Daar vallen er voor de Spelen nog drie vanaf. Wanneer die beslissing valt, weet ik niet. Niets is zeker.”

Je zit als opkomend talent nu ruim twee jaar bij de groep. Hoe groot schat je je kans in om bij die Olympische selectie te zitten?
“Ik heb echt geen idee. Er komen eerst nog Pro League-wedstrijden aan en in juni een EK. Ik hoop er zo lang mogelijk bij te blijven.”

‘Ik weet dat ik veel terugkrijg voor de keuze die ik heb gemaakt’

Wat motiveert je, ondanks alle onzekerheden, om zoveel voorrang aan je sport te geven?
“De Olympische Spelen is het hoogst haalbare in de hockeysport. Het is niet lastig om mij daarvoor te motiveren.”

Je begon in Delft in 2018, verloopt je studie nominaal?
“Allesbehalve. Ik heb 55 punten gehaald in drie jaar, dus ga niet zo hard. Op vijf punten na heb ik mijn eerste jaar afgerond.

Sport staat duidelijk op één, maar mijn studie vind ik ook belangrijk. Ik wil uiteindelijk wel dat papiertje halen, al zal ik er langer over doen. Ik zit trouwens nooit met tegenzin te studeren.”

Wat verwacht je van de Olympische Spelen, als je geselecteerd wordt?
“Ik weet niet zo goed hoe het ingericht gaat worden. Er is geen publiek bij, in elk geval geen eigen supporters. Geen idee of we daar in één grote bubbel zitten of dat er meerdere bubbels zijn. Het lijkt mij wel interessant om andere sporters te ontmoeten.”

Mis je het studentenleven niet?
“Natuurlijk vind ik het jammer dat ik niet het ‘echte studentenleven’ meemaak. Maar ik weet ook dat ik veel terugkrijg voor de keuze die ik heb gemaakt. En dat ik dat vele malen mooier vind.”

[Update 18  juni 2021]
Justen Blok gaat als reserve mee naar Tokio.

Lees ook deel 1, 2 en 3 uit deze serie:

Jimmy Tigges / Redacteur Sport