[Serie] Onderweg naar Tokio: basketballer Jan Driessen

Delftse topsporters maken kans op deelname aan de Olympische Spelen in Japan. Hoe ziet hun leven eruit en hoe staan ze ervoor? Deel 2: basketballer Jan Driessen.

Basketballer en student klinische technologie Jan Driessen. (Foto: Sam Rentmeester)

• Wie: Jan Driessen, 4 december 1996 (24 jaar)
  • Studie: Klinische technologie (vierdejaars)
  • Sport: 3×3 basketbal
  • Ploeg: 3×3 Orange Lions
  • Status: Nederland is nog niet gekwalificeerd voor Tokio
  • Bijzonderheden: Speelde bij ZZ Leiden (5×5 basketbal) in de eredivisie

Hoe ziet jouw leven eruit, als student en topsporter?
Ik zit in het 3×3-basketbalprogramma, een groep van acht tot tien spelers. Vanuit Delft reis ik zo’n drie à vier keer per week naar de training in Amsterdam. Ik vind het belangrijk om daarnaast te studeren. Toen ik na mijn vwo bij ZZ Leiden speelde was daar geen tijd voor. Ik doe klinische technologie, ben nu vierdejaars. In juli hoop ik mijn bachelor binnen te hebben.”

Waarin verschilt 3×3 met regulier basketbal?
“Het is een ander soort spel. De fundamentele dingen – zoals schieten en passen – zijn hetzelfde, de regels zijn anders. Je speelt op een half veld, met één basket in plaats van twee. Een ploeg valt aan, de ander verdedigt. Je hebt geen vaste positie in het veld.”

Wat maakt deze variant zo onweerstaanbaar?
“Het is zwaarder. De zuivere speeltijd is slechts tien minuten, maar na afloop ben je helemaal leeg. Je hebt vaker de bal en je kunt je niet verstoppen. Je bent continu bezig, dat intensieve spreekt mij heel erg aan. Het is voor het eerst Olympisch. Het lijkt mij fantastisch om te zien hoe dat gaat in Tokio. Ik denk dat die sport enorm gaat verrassen, dat gaat heel populair worden.”

Wat is er anders door corona?
“We kunnen vrij normaal trainen. Tijdens de eerste golf, vorig jaar, was dat niet zo: op anderhalve meter afstand trainen gaat niet. Op de buitenlandse stages gaat het ook goed. We ondergaan regelmatig sneltesten.”

De Spelen een jaar uitgesteld en dan maar afwachten of het doorgaat. Doet dat iets met je motivatie?
“Absoluut niet. Bij ons houdt niemand zich daarmee bezig, dat kunnen we ons niet permitteren.”

Heeft Nederland een goede kans op kwalificatie?
“Er zijn twee Olympische kwalificatietoernooien waar Nederland zich voor heeft geplaatst. De eerste is eind mei in Graz, de tweede een week later in Debrecen. Ik denk dat Nederland een reële kans heeft.”

Zit jij er dan bij?
“Als iedereen fit blijft, verwacht ik niet dat ik een van deze toernooien speel. De eerste vier worden geselecteerd voor de Olympische ploeg, de rest blijft al die tijd wel bij de selectie. Ze hebben ons nodig om te trainen, anders is de groep te klein.”

Heeft Nederland medaillekansen?
“Er doen acht ploegen mee in Tokio. Nederland maakt zeker kans als ze meedoen, we hebben onlangs een hoog aangeschreven internationaal toernooi gewonnen. 3×3 basketbal is onvoorspelbaar.”

Update 31 mei
Het Nederlandse 3×3-team heeft zich op het kwalificatietoernooi in Graz (29 en 30 mei) geplaatst voor de Olympische Spelen. Jan Driessen zit als een van de vier reserves van de Oranje-selectie nog steeds in de wachtkamer.

Lees ook deel 1: Onderweg naar Tokio: voetballer Victoria Pelova

Jimmy Tigges / Redacteur Sport