Secretaris 3TU al weer weg

Nog geen twee maanden na zijn benoeming als secretaris van de 3TU-federatie is drs. Hans Bronneman al opgestapt. De functie biedt hem niet wat hij ervan had verwacht.

Het afhaken van Bronneman, van 1989 tot 2000 secretaris van het Delftse college van bestuur, komt als een onaangename verrassing voor de jonge federatie van de TU Delft, de TU Eindhoven en de Universiteit Twente. Collegevoorzitter Hans van Luijk van de TU Delft, tevens federatievoorzitter, wil er niet veel over kwijt: “Het vertrek van Bronneman heeft ons verrast, maar wij respecteren zijn verzoek om uit zijn functie te worden ontheven.”

De vertrekkende secretaris heeft volgens Van Luijk laten weten dat er geen ‘onvrede, onheuse bejegeningen of iets dergelijks’ in het spel zijn. “Wel, dat hij allengs het gevoel heeft gekregen dat de functie van federatiesecretaris hem niet op de huid geschreven is en hem onvoldoende satisfactie gaat geven.”

Onduidelijk blijft in welk opzicht de functie niet paste. Bronneman, die al met vervroegd pensioen is, werd in de aanloop naar de oprichting van de federatie gevraagd voor de baan. Hij zou er twee jaar lang twee dagen per week aan besteden. “Van tevoren bouw je een beeld op van de functie en van wat je in die twee jaar zou kunnen bijdragen. Dan werk je je in en kom je tot de conclusie: dit werk is misschien toch niet geschikt voor mij.” Waar dat precies in zit wil hij niet kwijt. Alleen dit: “Het gaat erom wat je met een contract van twee jaar en twee dagen kunt neerzetten.”

Bronneman erkent dat er tussen hem en het federatiebestuur van tevoren onvoldoende helder is gecommuniceerd wat de functie zou inhouden. “Ik had nauwkeuriger kunnen vragen: wat zijn precies jullie overwegingen, en wat willen jullie in twee jaar bereiken?”

De federatie gaat op zoek naar een nieuwe secretaris. (FG)

De federatie gaat op zoek naar een nieuwe secretaris. (FG)