Overslaan en naar de inhoud gaan
tu delft delta sebastiaansbrug
De vervanging van de brug kost 25 miljoen euro en moet half 2020 klaar zijn. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Na jaren wachten ging de Sint Sebastiaansbrug vandaag voor de laatste keer open. Wie altijd via de brug naar de TU-wijk komt, zal een andere route moeten nemen.

Read in English

Onder toeziend oog van gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, Floor Vermeulen, gaf wethouder Martina Huijsmans namens de gemeente Delft het startsein voor de werkzaamheden ter vervanging van de St. Sebastiaansbrug. De gemeente verwacht dat de nieuwe brug – met geluidarm asfalt – in de eerste helft van 2020 klaar is en dat eind dat jaar tramlijn 19 over de nieuwe brug naar de campus kan rijden.

sebastiaansbrug_sluiting.JPG

 

Het heeft even geduurd maar Delft krijgt nu dan toch echt een nieuwe Sint Sebastiaansbrug. De huidige brug, die in slechte staat is en scheuren vertoont, wordt vanaf donderdag 14 februari afgesloten voor alle verkeer. De gemeente verwacht dat de nieuwe brug – met geluidarm asfalt - in de eerste helft van 2020 klaar is en dat eind dat jaar tramlijn 19 over de nieuwe brug naar de campus kan rijden.

Fietsers, automobilisten en buschauffeurs worden per 14 februari als volgt omgeleid:

  • Fietsers kunnen gebruik maken van de Hambrug, de Kanaalweg en het fietspad langs het Mijnbouwplein.

Sebastiaansbrug_omleiding_fietsroute.JPG

(Illustratie: gemeente Delft)

  • Automobilisten kunnen omrijden via de Kruithuisweg, Prinses Beatrixlaan en Westlandseweg.

sebastiaansbrug_omleiding_auto.JPG

(Illustratie: gemeente Delft)

  • Buslijnen 64 en 66 stoppen bij halte Zuidpoort. Buslijnen 40 en 69 rijden vanuit het centrum via de Voorhofdreef, de Kruithuisweg en de Mekelweg naar de TU-wijk. Buslijn 174 gaat vanuit Rotterdam Noord niet meer naar station Delft, maar maakt een lus rond begraafplaats Jaffa.

omleidingOV_Sebastiaansbrug.JPG

(Illustratie: gemeente Delft)

De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 4,5 meter. Voor gemotoriseerd verkeer krijgt de nieuwe brug tweemaal één rijstrook. Voor het openbaar vervoer komen aan de oostkant van de brug twee rijstroken: voor tram en bus.

De planning van de brug is de afgelopen jaren een aantal keren bijgesteld om diverse redenen. Zo was er beroep ingediend tegen het afgeven van de omgevingsvergunning. Daarom werd voor de aanbesteding eerst een uitspraak van de rechter afgewacht. Bij de aanbesteding zelf bleek dat partijen die zich hadden inschreven meer tijd nodig hadden voor de werkvoorbereiding.  

De vervanging van de brug kost in totaal 25 miljoen euro. Gemeente, provincie en Metropoolregio Rotterdam Den Haag dragen die kosten. De brug wordt gebouwd door Aannemers Combinatie Sagittarius bestaande uit Van Spijker Infabouw en Solidd Steel Structures.

Update geplaatst op 14 februari 2019: intro en eerste alinea

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe