Science Centre reorganiseert

Het Science Centre van de TU Delft gaat reorganiseren. Twee openstaande vacatures worden niet ingevuld. Een andere, wel bemande functie verdwijnt.

Daarmee moet er ruimte komen voor een fulltime technicus, nodig ‘gezien het hoge gehalte van geavanceerde techniek’ in het Science Centre. Ook komt er een fulltime baliemedewerker, zodat er in de weekenden en op feestdagen een TU-medewerker aanwezig kan zijn.

Daarnaast komt er een uitbreiding van 0,2 fte voor sales en marketing, omdat een deel van de inkomsten van externe partijen moet komen. En het centrum moet een ‘regionaal wetenschapsknooppunt’ worden waar primair, middelbaar en hoger onderwijs samen moeten komen. Maar dat zal nog de nodige communicatie en marketing vergen. De functies die verdwijnen zijn ‘assistent presentatie’, ‘assistent educatie’ en ‘presentatie’. De taken worden overgenomen door het hoofd van het science centre en de nieuwe technicus. Het centrum zal derden en wetenschappers en studenten van de TU Delft vragen mee te helpen bij het ontwikkelen van tentoonstellingen en presentaties.

De ondernemingsraad (or) is afgelopen donderdag akkoord gegaan met de reorganisatie. Ze kreeg alleen geen garantie van het college van bestuur (cvb) dat het Science Centre de komende vijf jaar ongemoeid wordt gelaten. De or vindt dat het centre zich nu in alle rust moet kunnen ontwikkelen.
Cvb-lid Paul Rullmann zei dat er geen gevaar is voor het budget, maar dat omstandigheden kunnen veranderen. “Ik weet niet of we onze ambities kunnen handhaven als er nog meer kortingen aankomen vanuit de regering, maar ook wij willen er een succes van maken.”

De hockeyers mochten zondag voor het eerst na de winterstop weer de wei in voor de hervatting van de competitie. Op het TU-sportcomplex verloren de vrouwen van Dopie kansloos met 6-0 van Voorne. De herenploeg daarentegen behaalde een zwaarbevochten 3-2 overwinning op Spijkenisse, dankzij drie treffers van Mark Charney, waarvan een uit een strafcorner. Op grond van het wedstrijdbeeld een terechte overwinning vond aanvaller Pieter Verhoeven. “Wij hadden meer balbezit en crëerden wat meer kansen.” Niettemin keken de Virgilianen halverwege tegen een 2-1 achterstand aan. “We gaven een 1-0 voorsprong weg en zagen de bui alweer hangen: niet wéér. We hebben dit seizoen te vaak een voorsprong uit handen gegeven.” Na de rust kwam de thuisploeg toch weer op een score in eigen voordeel: 3-2. “Daarna was het nog even billenknijpen. We gooiden de zaak achterin op slot, maar zij kregen toch nog een paar mogelijkheden.”
Aan het begin van het seizoen uitte Verhoeven als commissaris tophockey op de clubsite de verwachting met de nieuwe coach Mohammed Akmal zo snel mogelijk terug te kunnen keren naar de eerste klasse, waaruit het team afgelopen jaar degradeerde. “Die ambitie is doorgeschoven naar volgend jaar”, zegt Verhoeven nu. Hoewel hij erkent dat het raar klinkt uit de mond van een speler die met zijn team onderaan staat in de tweede klasse, ziet hij de toekomst optimistisch in: “Gezien onze kwaliteit hadden we eigenlijk bij de bovenste vier moeten staan. In de zomer zijn er een stuk of zeven oudere spelers weggegaan, nu hebben we een heel jong team. Daarmee gaan we het dit seizoen zeker redden. Dat we volgend jaar om promotie gaan strijden, sluit ik bepaald niet uit.”
Of DSR-C het gaat redden om op het hoogste nationale rugbyplatform te mogen blijven spelen, is uiterst onzeker. In de voorbije weken haalde de ereklasser belangrijke punten tegen Diok (3-3) en REL (16-3). Zondag lieten de Delftenaren het echter flink afweten tegen Sparta. In Rotterdam kwam de studentenploeg nog wel op voorsprong. “We hebben lang voorgestaan”, haalde Lars de Lange de wedstrijd terug in beeld. “Maar in de tweede helft zaten we er qua concentratie ineens doorheen. We werden volledig overlopen. Op dit niveau is concentratieverlies dodelijk.” Zondag staat het slotduel met AAC op het programma. De Delftenaren moeten die wedstrijd sowieso winnen om rechtstreekse degradatie te voorkomen, maar zijn ook afhankelijk van de uitslag van het gisteravond geplande inhaalduel ‘t Gooi-AAC.
Wie ook van contactsport houdt en vrouw is, kan zich aanmelden voor de speciale thaibokstrainingen voor vrouwen die de TU aanbiedt vanaf 17 maart. Er zal volgens de aankondiging aandacht zijn voor ‘de vrouwelijke aspecten, zoals conditie en uithoudingsvermogen’. Spinnen voor een goed doel, dat kan op 29 maart tijdens de fight cancer spinning marathon.

site.snc.tudelft.nl