Science Centre Delft heropent als ‘anderhalve-metermuseum’

Tijdsloten, kleine groepen en desinfectiestations. Het Science Centre Delft heropent zaterdag 6 juni als anderhalvemeter-museum. Is er dan nog wel een beleving?

Aanraken mag, maar met handschoenen aan. (Foto: Science Centre Delft)

Een museum waar je vooral wilt aanraken en ontdekken moet wel lijden onder de nieuwe coronamaatregelen, toch? Wie ooit in het Science Centre Delft is geweest zal beamen dat een bezoek minder leuk is zonder te mogen drukken op alle knoppen. Maar het Science Centre Delft doet als anderhalve-metermuseum niet onder voor een normale ervaring, vertelt Lonneke Velds (marketing & communicatie). “Aanraken mag nog steeds, maar met handschoenen aan.”

Volgens Velds bieden de maatregelen juist een unieke kans op een intiem bezoek. “Normaal gesproken is het knetterdruk op zaterdag, nu beleef je in een groep van maximaal vijf personen (minimaal een volwassene, maximaal vier kinderen en lid van hetzelfde huishouden) een complete ervaring.”

‘Aanraken mag, afwijken van de looproute en je tijdslot niet’

Die complete ervaring duurt twee uur en bestaat uit toegang tot de tentoonstelling, een demo en een workshop. Bij binnenkomst desinfecteren bezoekers hun handen en trekken ze een paar handschoenen aan. Aanraken en ervaren mag, afwijken van looproute en je tijdslot niet. Een aantal experimenten is daarom afgesloten. “In plaats daarvan bieden we een workshop én een interactieve demo aan. Normaal geven we de workshop alleen op zondag”

SienceCentreHeropening0018_small.jpg
(Foto: Science Centre Delft)

Politieagent
Bang dat er geen anderhalve meter afstand wordt gehouden, is Velds niet. “Onze medewerkers houden een oogje in het zeil en moedigen bezoekers bijvoorbeeld aan om gebruik te maken van de desinfectiezuilen, maar ze zijn niet aangesteld als politieagent.”

Om de veiligheid van medewerkers en gasten te waarborgen zijn er schotten geplaatst bij de balie, is er geen fysiek contact meer bij kaartverkoop, mogen er maximaal vijftien mensen per half uur naar binnen en wordt er regelmatig schoongemaakt.

Rendabel concept
In de ruim tweeënhalve maand dat het Science Centre Delft gesloten was, werd veel extra werk verricht. “Vooral schoonmaken, maar ook renoveren en er is een escape room gebouwd. Ook ontwikkelden we het Science Centre @Home programma, zodat kinderen de wereld van techniek en wetenschap thuis kunnen ontdekken.”

De openstelling is een proef. Velds: “Eind juni vindt er een evaluatie plaats, dan besluiten we of het Science Centre Delft open blijft. Want uiteindelijk kun je veel goed willen doen, maar als het niet rendabel is, moeten we onze keuze heroverwegen of onze aanpak veranderen. Slaat het nieuwe programma wel aan, dan is er ruimte om het museum deze zomer zes dagen per week te openen.”

• Vanaf 6 juni is het Science Centre Delft in de weekenden open. Let op: online reserveren is verplicht.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl