Schoonmakers krijgen meer tijd voor hun werk

Meer tijd om hun werk te doen en mogelijk meer collega’s. Het nieuwe schoonmaakcontract dat de TU heeft afgesloten met Gom geeft de schoonmakers waar ze in 2014 actie om voerden.

Schoonmakers reageren voorzichtig positief op het nieuwe contract dat de TU heeft afgesloten met schoonmaakbedrijf Gom. Dat treedt in oktober in werking en betekent een einde aan de voor schoonmakers onduidelijke huidige situatie waarin vier bedrijven, waaronder Gom, het schoonmaakwerk op de TU doen. Degenen die daar volgens de cao recht op hebben, krijgen een contract bij Gom aangeboden. Ook voor anderen zegt het schoonmaakbedrijf zijn best te zullen doen om ze op de TU te houden.

Emina Kaya is schoonmaakster. Zij werkt negen jaar op de TU, de laatste vijf jaar voor Asito als voordame in de Fellowship. Daarvoor had ze drie andere werkgevers. “Een wisseling is elke keer een beetje spannend. Maar ik ken Gom al en vind het leuk dat ik weer voor hen ga werken. Ik heb het er altijd naar mijn zin gehad en ken de mensen, dat is geruststellend.” Volgens Kaya is het fijn dat straks al haar collega’s voor hetzelfde bedrijf werken, zodat ze bijvoorbeeld allemaal tegelijk hun loon ontvangen en niet de één om de drie weken en de ander om de vier weken.

Kaya beantwoordt de vragen over het nieuwe schoonmaakcontract met haar collega’s Lahbib Belghazi (veertien jaar bij de TU) en Niyazi Akyol (twee jaar bij de TU) naast zich. Zij kunnen zich vinden in haar woorden. Alle drie zijn ze blij dat ze straks eindelijk een TU-logo op hun kleding krijgen. “Dan kijken mensen niet meer raar naar ons en horen we er meer bij”, aldus Kaya.

Rouchdi el Haddadi van FNV Bondgenoten heeft de gesprekken over het nieuwe contract via de schoonmakers gevolgd. Hij bevestigt dat zij positief zijn over het nieuwe contract. “Ze zijn blij dat de TU naar één bedrijf gaat, dat iedereen te maken krijgt met dezelfde werkdruk en met dezelfde regels over ziekteverzuim. Wij zien graag dat opdrachtgevers als de TU schoonmakers direct in dienst nemen, maar dit is ook een goede ontwikkeling. Het betekent een einde aan verwarring en een gebrek aan eenheid.”

El Haddadi is wel voorzichtig, want ‘schoonmakers zijn altijd sceptisch’. “Dit is niet hun eerste wisseling. In het verleden hoorden ze vaker mooie verhalen van nieuwe werkgevers, maar voelden ze de werkdruk in de praktijk toenemen en zagen ze collega’s ontslagen of overgeplaatst worden. De angst daarvoor is er nu ook.”

De vakbondsman is erover te spreken dat de TU de werkdruk specifiek heeft aangekaart tijdens de aanbesteding en er geld voor heeft vrijgemaakt. “Gom heeft toezeggingen gedaan, dat is mooi. Het is wel de vraag wat die in de praktijk gaan betekenen en wat de TU doet als Gom ze niet nakomt. Schoonmakers willen hun werk in een fatsoenlijke tijd doen. Daarom hebben ze twee jaar geleden actie gevoerd.” De FNV zal in juni aanwezig zijn als schoonmakers hun contracten bij Gom gaan tekenen en zo nodig bijeenkomsten organiseren.

Gom hoopt met openheid de zorgen van de schoonmakers weg te kunnen nemen. Volgens een woordvoerder is het ‘begrijpelijk dat schoonmaakmedewerkers die al contractwisselingen hebben meegemaakt wat terughoudend staan tegenover de komende’. “Daarom informeren wij hen tijdig. Daar zijn we al mee begonnen. Wij vinden het van groot belang dat onze (toekomstige) mensen tijdig en juist geïnformeerd worden over wat er de komende periode gebeurt.”

Drie vragen over het nieuwe schoonmaakcontract

1. Waarom was er een nieuw contract nodig?

De TU besteedt haar schoonmaakwerk uit aan externe bedrijven. Omdat het daarbij om grote bedragen gaat, moet ze het werk Europees aanbesteden. Bij de vorige aanbesteding ging het schoonmaakwerk naar vier bedrijven: Gom, Asito, CSU en Hectas. Zij hebben allemaal hun eigen werkgebieden op de campus. Tijdens deze aanbesteding was het met het oog op de wensen van schoonmakers de specifieke wens van de TU om met één bedrijf in zee te gaan. Dit contract loopt vijf jaar, met de mogelijkheid om tweemaal met twee jaar te verlengen.

2. Wat betekent het nieuwe contract voor de schoonmakers?

Schoonmakers die minstens anderhalf jaar op de TU werken, moeten volgens de cao een nieuw contract krijgen zonder aan salaris of uren in te boeten. Er komt meer aandacht voor hun welzijn en werkplezier. Een voorbeeld daarvan is volgens procesmanager services Sabeth van Wijnbergen een bewustwordingscampagne met een leefstijlcoach ‘om te zorgen dat medewerkers op een fitte en goede manier kunnen blijven werken tot aan hun pensioen’. “Verder kun je denken aan begeleiding bij opleidingen en het vieren van goede resultaten van kwaliteitsmetingen.”

3. Wordt de TU schoner?

Dat is wel de insteek van de universiteit. Die trekt meer geld uit voor schoonmaak. Bedragen wil de universiteit niet kwijt, maar Gom en FNV Bondgenoten bevestigen het. Schoonmakers krijgen meer tijd om hun werk te doen. De norm is gesteld op gemiddeld 320 vierkante meter per uur. Nu verschilt dat per bedrijf, maar moeten schoonmakers meer meters maken in een uur. Ook komen er waar nodig meer schoonmakers. Voor degenen die bijvoorbeeld vóór acht uur ’s morgens klaar moeten zijn in studie- en collegezalen is het prettig meer collega’s te hebben. Want nu halen ze dat vaak niet.