Schoonmakers bezetten collegezaal Vrije Universiteit

Stakende schoonmakers blijven actievoeren aan universiteiten. Ze hebben vanmorgen een collegezaal van de Vrije Universiteit bezet. Ze eisen betere arbeidsvoorwaarden en willen dat het ontslag van zes collega’s ongedaan wordt gemaakt.

Universiteitskrant Ad Valvas telde ongeveer vijfhonderd bezetters. Een delegatie van hen onderhandelt met het college van bestuur.

Afgelopen vrijdag kwamen schoonmakers ook naar een sportzaal van de Radboud Universiteit Nijmegen. Vorige week maandag bezetten ze samen met studenten een gebouw van de Universiteit Utrecht.

Voorlopig gaan de schoonmakers door met de acties. De staking duurt al negen weken en dat is volgens FNV Bondgenoten een record.

Glazen Huis
Het Glazen Huis in 2012 naar Delft? De ondernemersvereniging van de binnenstad ziet het wel zitten en maakte een bidbook. Daarin staat omschreven wat Delft als stad te bieden heeft aan 3FM Serious Request. Afgelopen dinsdag reisden ondernemers, jongeren en het TU Delft Nuna Solar Team naar Hilversum om het bidbook te overhandigen. Op 29 april wordt bekend of het Glazen Huis volgend jaar in Delft, Enschede, Kerkrade of Sittard-Geleen staat.

Owee-thema
The Delft Experience. Dat is het thema van de Ontvangstweek 2011. Ieder Owee-bestuur wordt geacht zijn eigen leus te bedenken. Voorzitter Pim Pelt denkt dat The Delft Experience de hele Owee omvat. “Het studentenleven, de studentikoze sfeer, maar ook de stad, kennis en intelligentie. Alles zit erin”, filosofeert hij. Ook in het logo – een boom – komen alle facetten van Delft terug, verzekert hij. De Owee vindt dit jaar plaats van 22 tot 25 augustus.

www.owee-tudelft.nl