Schoonmakers in actie voor werksituatie

De ontevredenheid onder het schoonmaakpersoneel aan de TU Delft groeit. FNV Bondgenoten stelt dat de schoonmaakbedrijven onder kostprijs duiken en de gevolgen op hun personeel afwentelen.

Afgelopen dinsdag boden 32 schoonmakers directeur facilitair management en vastgoed Gerrit Kahlman een petitie aan.

Kahlman beloofde te gaan praten met de bedrijven CSU en Gom waar de schoonmakers in dienst zijn. Volgende week donderdag komt hij met een standpunt.

Volgens FNV Bondgenoten staat in het aanbestedingscontract van de TU Delft, dat sinds februari van kracht is, dat CSU en Gom in de helft van het aantal uren hetzelfde schoonmaakwerk leveren. De vakbond spreekt van ‘duiken onder de kostprijs’ en stelt dat de gevolgen op de circa driehonderd schoonmakers worden afgewenteld. “Schoonmakers zijn onder druk gezet om een zogeheten schoolcontract te tekenen”, zegt Daniël Nuijten van de bond. “Het was tekenen of ontslagen worden.” Het contract leek volgens Nuijten aantrekkelijk, omdat de schoonmakers in de zomervakantie vrijaf moeten nemen. “Turkse schoonmakers kregen te horen dat ze nu eindelijk in de zomer zes weken naar hun familie in Turkije konden. Maar toen ze hun salarisstrookje bekeken, zagen dat ze er in salaris op achteruit waren gegaan.” Bij een schoolcontract, zegt Nuijten, werkt een schoonmaker 7,5 uur, waarvan 5 uur worden uitbetaald. Bovendien krijgen ze hun reiskosten niet meer vergoed. En ze moeten met minder mensen hetzelfde werk doen.”

Volgens Nuijten hebben de schoonmaakbedrijven zich tegenover de FNV verdedigd door naar de TU Delft te wijzen. “Als de TU minder geld voor hetzelfde werk wil betalen, moeten wij ons budget verlagen, luidde hun argument. Dat is onzin: ze zijn bewust onder de kostprijs gedoken.”

Gerrit Kahlman benadrukt dat het aanbestedingscontract met de schoonmaakbedrijven een ‘net contract’ is. “Maar als er aantoonbaar foute dingen gebeuren, moeten we daar natuurlijk over praten. De TU Delft verwacht dat CSU en Gom een goede prestatie neerzetten. Daar hoort ook een goed personeelsbeleid bij.”

FNV Bondgenoten zou graag zien dat de TU Delft het aanbestedingscontract openbreekt en met Gom en CSU gunstigere arbeidsvoorwaarden voor de schoonmakers afspreekt. “Maar we weten dat die wens optimistisch is”, zegt Nuijten. “Het zou betekenen dat de TU Delft de schoonmaakbedrijven meer werkuren moet uitbetalen.” Een alternatief is dat de TU Delft aandringt op een voor de schoonmakers gunstigere interpretatie van het aanbestedingscontract.

In de schoonmaakbranche woedt al jaren een harde concurrentiestrijd. FNV Bondgenoten voert campagne tegen de afwenteling van de gevolgen daarvan op de werknemers. Daarbij spreekt de bond grote klanten van de schoonmaakbedrijven in de publieke sector aan op hun verantwoordelijkheid. Eerder werd geprotesteerd bij het ministerie van defensie en bij het stadhuis in Den Haag.