Schoonmakers in actie tegen werkdruk

De schoonmakers van de TU komen in actie tegen ‘de alsmaar toenemende werkdruk’. Ze hopen dat de universiteit daarover in gesprek gaat met hun werkgever, schoonmaakbedrijf Gom.

De schoonmakers trekken donderdag 8 december om 11:30 uur in optocht over de campus om aandacht te vragen voor hun werkomstandigheden. Ze lopen vanaf de aula naar het Bouwcampus-gebouw aan de Van der Burghweg. Daar overhandigen ze een petitie aan een afgevaardigde van de TU-dienst facilitair management en vastgoed (FMVG). Hun credo: ‘wij zijn mensen, geen robots’.

De actie komt kort nadat het contract tussen TU Delft en schoonmaakbedrijf Gom is ingegaan. Dat was in oktober. Sindsdien hoort vakbond FNV Schoonmaak klachten over werkdruk. Toch wil FNV-organisator Rouchdi el Haddadi de universiteit in de eerste plaats prijzen. In een mail schrijft hij: ‘De TU belooft bij dit nieuwe contract meer geld voor de schoonmaak vrij te maken om zo de werkdruk aan te pakken.’ De universiteit verdient daarvoor volgens hem ‘een like’. ‘Tegelijkertijd willen de schoonmakers met een petitie aandacht vragen voor de steeds toenemende werkdruk. Er is namelijk alleen maar meer werk bijgekomen en dit is niet normaal.’

Het is niet de eerste keer dat schoonmakers actie voeren op de campus. In 2013 deden zij dat bijvoorbeeld ook. Dat leidde ertoe dat de TU de ‘Code verantwoordelijk marktgedrag’ tekende.

Hou deze website in de gaten voor een verslag van de actie, commentaar van de schoonmakers en reacties van TU en Gom.