Scheikunde snijdt in leerstoelen

De chemici en materiaalkundigen willen geen afwachtende houding aannemen en door natuurlijk verloop leerstoelen vacant laten worden (voor 2004 gaan zeker acht hoogleraren met pensioen). Dus onderzoekt het faculteitsbestuur waar er raakvlakken zijn in leeropdrachten en of er samenvoegingen mogelijk zijn. Zo wil het de leerstoel fysische chemie straks niet herbezetten maar dat vakgebied onder de hoede brengen van de hoogleraar fysische chemie van de vaste stof. Lastechnologie wordt na vertrek van de huidige prof samengevoegd met thermische verwerkingstechnologie tot een nieuwe leerstoel verwerken en verbinden.

Mochten er lacunes ontstaan dan hoopt STM die op te vangen met deeltijdleerstoelen of met proffen die in Leiden ‘medebenoemd’ zijn. De faculteit heeft op dit moment negen deeltijdleerstoelen; de meesten voor een dag per week.

Uiteindelijk wil STM in 2004 uitkomen op 7,5 leerstoelen in het cluster chemische technologie, vier in bioprocestechnologie en zeven in materiaalkunde.

De ‘herverkaveling’ en wijziging van leeropdrachten heeft uiteraard ook gevolgen voor de ‘omringende’ wetenschappers en ondersteunende personeelsleden. Beheerder Van den Esker hoopt op een voldoende bereidheid bij medewerkers om ‘mobiel’ te zijn. (B.B.)

Benno Boeters

De faculteit STM heeft voor de komende tien jaar een plan getrokken om het aantal leerstoelen terug te brengen van 23,8 naar 18,5 stuks. Een reductie in hoogleraarplaatsen vindt de faculteit onontkoombaar vanwege de financiële vooruitzichten rond het jaar 2000. ,,We staan voor de opgave vier à vijf miljoen te bezuinigen”, aldus beheerder dr. M. van den Esker. De faculteitsraad ging vorige week akkoord met het leerstoelenplan.

Benno Boeters