Schaken met het lichaam

Veelzijdig steekspel om een tegeltje, bucket list challenge op het water en hoog bezoek op Internationale Vrouwendag.
‘Schermen is schaken met het lichaam’, beweren sommige kenners wel eens semi-diepzinnig.

Klopt niet, zegt David van Nunen. “Je moet in beide gevallen vooruit denken, maar bij schaken gaat dat zet voor zet en daar heb je bij schermen geen tijd voor.” Zondag 28 februari is de IO-student een van de deelnemers aan het door SV Prometheus en zijn vereniging Delft Fencing Club georganiseerde internationale Tegeltjestoernooi op het sportcentrum. Niet zomaar een wedstrijd, want meetellend voor de KNAS-cup en voor NK-kwalificatie. Van Nunen, derde op het NK van 2015, is als lid van de nationale selectie een van de kanshebbers in de categorie degen. “Schermen is een mooie sport, alleen al vanwege de rijke historie”, verklaart hij zijn passie. “Het is zowel fysiek zwaar als technisch ingewikkeld en ook tactisch een zware sport. Een 40-jarige schermer kan van een 25-jarige winnen vanwege zijn sterk ontwikkelde tactische en technische bagage. Daarnaast is het ook nog eens een mentaal spelletje.”

Op de faculteit houdt hij zich, middels het ontwikkelen van 3D-prototypes, bezig met een zoektocht naar de ideale, gepersonaliseerde degenhandgreep. In een interview (delta.tudelft.nl/31161) liet hij onlangs weten niet bang te zijn dat zijn aangepaste grepen onder de noemer mechanische doping geschaard worden: “Ik heb ze ontworpen naar de regelgeving van de internationale schermbond. Ze bieden een nieuwe ergonomie die comfortabeler kan zijn, maar schermtechnisch zullen ze een zeer klein verschil maken.”

Een ander jaarlijks terugkerend evenement is de OC&C Ringvaart Regatta op 11 mei. Tot 7 april kunnen alle mogelijke bootcombinaties zich aanmelden voor de honderd kilometer lange roeitocht over Kaag, Ringvaart en Rijn-Schiekanaal. Als beloning wacht voor de volhouders, behalve een ‘blik’, als altijd een immens feest op het finishterrein, dit jaar extra groots vanwege de viering van het 140-jarig bestaan van Laga. Een bucket list challenge, aldus het promopraatje op de website, die je toch een kéér moet afstrepen (occringvaartregatta.nl)

De Internationale Vrouwendag (8 Maart) is voor de afdeling S&C aanleiding voor een keynote interview met niemand minder dan Marianne Vos (sc.tudelft.nl). Behalve over het begeerde goud in Rio, zal zij ondervraagd worden over haar andere missie: de wielersport toegankelijker en populairder maken voor meisjes en vrouwen. Ook de aan de TU studerende topsportsters Maxime Jonkers (zeilen) en Sietske Visser (handboogschieten) zullen die avond in het cultuurgebouw geïnterviewd worden over het combineren van studie en topsport.