Saxion-student voorlopig op vrije voeten

Saxion-student Lee Vu hoeft nog niet naar de gevangenis. Hij mag zijn uitlevering aan de Verenigde Staten nog minstens twee weken in vrijheid afwachten.

Vorige week dinsdag oordeelde het gerechtshof in Den Haag dat de Vietnamese student Lee Vu mag worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten. De Nederlandse staat hoeft niet te wachten tot hij zijn hbo-studie heeft afgerond, zoals eerder de kantonrechter had beslist.

Maar moest de student nu al de cel in? Daarover zou het hof in Leeuwarden vandaag uitspraak doen. Vanmorgen kwam de student volgens RTL Nieuws met een tas naar de rechtbank, voor het geval hij meteen gearresteerd zou worden.

De zaak is echter ingewikkeld en het hof heeft nog twee weken nodig om tot een vonnis te komen. Voorlopig hoeft hij dus niet de cel in en kan hij gewoon blijven studeren. Wel moet hij zich geregeld melden en heeft hij een enkelband.

De student hotelmanagement aan Saxion Hogeschool werd in 2012 gearresteerd op verdenking van phishing, een vorm van internetfraude. De Verenigde Staten willen hem voor de Amerikaanse rechter brengen en vragen om zijn uitlevering.

Zijn voormalige kamergenoot is de hoofdverdachte in phishing-zaak en heeft al een bekentenis afgelegd, maar die is alweer terug naar Vietnam. Met dat land hebben de VS geen uitleveringsverdrag.

Vu zegt dat hij onschuldig is en dat zijn huisgenoot misbruik heeft gemaakt van zijn computer en e-mailadressen. In Amerika moet Vu volgens zijn advocaat zo’n anderhalf jaar wachten op een proces. Hij kan tot zo’n tien jaar gevangenisstraf worden veroordeeld.