Saxion-student mag worden uitgeleverd

De Vietnamese student Lee Vu mag meteen worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten, oordeelt het gerechtshof zojuist in Den Haag. De Nederlandse staat hoeft niet te wachten tot hij zijn hbo-studie heeft afgerond.

Het hof erkent dat uitlevering “op korte termijn nadelige gevolgen zal hebben voor de student”, aldus een persbericht. Volgens de student zou snelle uitlevering getuigen van ‘bijzondere hardheid’, maar het hof begrijpt dat de minister daar anders over denkt. Na een vrijspraak in de VS zou de student immers alsnog zijn studie in Nederland kunnen afronden.

Vu studeert hotelmanagement aan Saxion Hogeschool. In 2012 werd hij gearresteerd op verdenking van phishing, een vorm van internetfraude. De Verenigde Staten vragen om zijn uitlevering.

Zijn voormalige kamergenoot is de hoofdverdachte in de zaak en heeft ook een bekentenis afgelegd, maar die is alweer terug naar Vietnam. Met dat land hebben de VS geen uitleveringsverdrag. Met Nederland wel.

In oktober oordeelde een rechter dat de uitlevering geen haast heeft. Lee Vu zou eerst buiten de gevangenis zijn opleiding aan Saxion mogen afmaken.

Vu houdt vol dat hij onschuldig is en dat zijn huisgenoot zijn computer en e-mailadressen heeft misbruikt. In Amerika moet Vu volgens zijn advocaat zo’n anderhalf jaar wachten op een proces. Verder kan hij veroordeeld worden tot zo’n tien jaar gevangenisstraf.