Wetenschap

Sadistische prijzen

Voor het eerst wordt in Nederland een volledig op elektriciteit aangedreven auto op de markt gebracht. Een tankslang heeft bij de nieuwe elektrische auto niets te zoeken. In plaats van een tankdop heeft de auto een stopcontact.

“Nee, dat is het beslist niet”, zegt Tim de Lange, universitair docent bij werktuigbouwkunde desgevraagd. Met zijn eigen bedrijf Innosys Engineering ontwikkelt hij elektrische auto’s. “Met deze omgebouwde Prius kun je alleen binnen de bebouwde kom rijden. Als ik verder wil rijden heb ik nog steeds een verbrandingsmotor nodig.” Met een opgeladen accu kan de auto 45 kilometer afleggen. “In de stad kun je er daarom leuk mee rijden, maar het is nog geen oplossing voor de vervuiling. Die oplossing komt er pas als we ook langere afstanden kunnen afleggen met een volledig elektrisch aangedreven auto.”

De Lange werkt daarom zelf aan een volledig elektrische auto die tweehonderd kilometer op de rijksweg kan rijden. “Dan bied je echt een alternatief voor gewone auto’s. Maar dan moet je heel goede batterijen hebben, want als ik twee keer harder rijd dan binnen de bebouwde kom, heb ik acht keer zoveel energie nodig. Helaas zijn de batterijen op dit moment nog heel duur, omdat elektrisch rijden exotisch is.”

Een ander probleem is het opladen. Het duurt vijf uur voordat de omgebouwde Toyota Prius weer is opgeladen. Even langs de weg de stekker in het stopcontact steken is er dus nog niet bij. “Dat probleem zal blijven, daarom is het veel handiger om in de toekomst accu’s te wisselen. Je kunt bijvoorbeeld accu’s in standaardmaten maken. Een kleine waarmee je door Nederland rijdt en een grote voor als je naar Zuid-Frankrijk gaat. Die accu’s kun je bij wisselstations uit de auto halen en ruilen voor een nieuw exemplaar. De huidige benzinepompstations zouden die accu’s kunnen verkopen. Je bent sneller klaar dan met benzine tanken en je staat niet in kankerverwekkende en stinkende benzinedampen.”

De Lange rijdt zelf al enige tijd in een volledig elektrische auto. Met dit prototype kan hij tweehonderd kilometer op de rijksweg afleggen. Over een paar jaar hoopt hij deze auto op de markt te kunnen brengen. “Ik heb al 23 duizend kilometer op de teller staan. De auto maakt bijna geen geluid. Hij is schoon, je verbruikt alleen elektriciteit en daarvoor kun je groene stroom gebruiken. En mijn auto is goedkoop. Ik betaal slechts twee cent per kilometer, dat is natuurlijk een sadistisch lage prijs als je naar de huidige benzineprijzen kijkt.” (RV)

Een tankslang heeft bij de nieuwe elektrische auto niets te zoeken. In plaats van een tankdop heeft de auto een stopcontact. Ecordis brengt het nieuwe technische vernuft op de markt. Het bedrijf bouwt de hybride Toyota Prius om tot een elektrische auto. De Toyota rijdt nu zowel op een verbrandingsmotor als een elektrische motor. ‘Je hebt een standaard 220-voltstekker nodig’, aldus Sjef Peeraers van Ecordis in de Volkskrant. ‘Die wordt aangesloten op de in de kofferbak aanwezige lithiumijzerfosfaatbatterij.’ Is dit een mijlpaal naar duurzamer rijden?