Opinie

Saaie wetenschap

Het is zomer. Komkommerseizoen. Kromme komkommers welteverstaan want ze mogen weer. De Europese Unie heeft de regels aangepast en kromme komkommers mogen weer verkocht worden.

Het komkommerseizoen houdt in dat dit soort berichten nieuws is. Iedereen is op vakantie, er gebeurt niet zo veel en de media maakt van alles wat doorgaans saai is een hype. Nu kunnen wij wetenschappers toeslaan. In het komkommerseizoen kunnen wij van de wetenschappelijke benadering een hype maken. Doorgaans is het namelijk te saai, want alles is moeilijk en niets kan zomaar. Wie wil nou horen dat het inpakken van gletsjers in aluminiumfolie een dwaze, zinloze onderneming zal zijn, die de zeespiegelstijging niet zal stoppen? Het is leuker om te denken dat er een simpele en overzichtelijke oplossing is. Een wondermiddel, waardoor je zorgeloos kunt blijven racen en naar de Canarische eilanden kunt vliegen. Waterstof is zo’n wondermiddel. “We laten auto’s toch gewoon op waterstof rijden?” zeggen ze. Als je vertelt dat waterstof nog gemaakt moet worden en dat dit vooralsnog met kolen en uranium gebeurt, ben je spelbreker en doemdenker. Men wil bijvoorbeeld ook helemaal niet weten dat dinosauriërs en mensen niet in dezelfde tijd bestonden, zelfs niet in een tekenfilm. Want dinosauriërs zijn gave beesten en het is saai zonder ze. Populaire wetenschap op tv zal een heel stuk saaier zijn als alle mythen met twee simpele berekeningen worden ontkracht. Dingen opblazen is leuker, ook als het geen nut heeft. Reclame wordt een heel stuk minder spannend met een wetenschappelijke benadering. Je kunt dan niet zeggen dat het gebruik van een crème resulteert in een verbetering van 84.3% van je rimpels. Wat wordt er 84.3% beter aan? Worden ze dieper? Langer? Breder? Of worden het er gewoon meer? Zal nooit de censuur passeren, zo’n tekst. Wij moeten wel snel zijn als we de wetenschap willen hypen. Komkommers zijn tedere vruchten en het seizoen is kort. Voor je het weet, rennen weer 22 kerels totaal onwetenschappelijk achter een bal aan en is de hype voorbij. Maar deze zomer zou van ons kunnen zijn. We kunnen van ons boeiend onderzoek naar Optical inter-domain routing protocols with wavelength converters of Periodicity and a problem of powers a p-adic perspective een hype maken. Gelukkig is er Wimbledon. Lang leve de lol.

Het zat de Vereniging voor Technische Physica (VvTP) niet mee met het symposium dit jaar. Een dag voor aanvang vernam de organisatie dat gastspreker prof.dr. Christoph Gerber (Universiteit van Basel) door ziekte verhinderd was. Hij zou spreken over chemische sensoren, een van de invalshoeken op het dagthema ‘Physics of health, right on target’ over nieuwe technieken om medische ingrepen doeltreffender te maken. Dagvoorzitter was prof.dr. Wiro Niessen. Het symposium trok 160 bezoekers, onder wie 140 VvTP’ers.

Het is zomer. Komkommerseizoen. Kromme komkommers welteverstaan want ze mogen weer. De Europese Unie heeft de regels aangepast en kromme komkommers mogen weer verkocht worden. Het komkommerseizoen houdt in dat dit soort berichten nieuws is. Iedereen is op vakantie, er gebeurt niet zo veel en de media maakt van alles wat doorgaans saai is een hype. Nu kunnen wij wetenschappers toeslaan. In het komkommerseizoen kunnen wij van de wetenschappelijke benadering een hype maken. Doorgaans is het namelijk te saai, want alles is moeilijk en niets kan zomaar. Wie wil nou horen dat het inpakken van gletsjers in aluminiumfolie een dwaze, zinloze onderneming zal zijn, die de zeespiegelstijging niet zal stoppen? Het is leuker om te denken dat er een simpele en overzichtelijke oplossing is. Een wondermiddel, waardoor je zorgeloos kunt blijven racen en naar de Canarische eilanden kunt vliegen. Waterstof is zo’n wondermiddel. “We laten auto’s toch gewoon op waterstof rijden?” zeggen ze. Als je vertelt dat waterstof nog gemaakt moet worden en dat dit vooralsnog met kolen en uranium gebeurt, ben je spelbreker en doemdenker. Men wil bijvoorbeeld ook helemaal niet weten dat dinosauriërs en mensen niet in dezelfde tijd bestonden, zelfs niet in een tekenfilm. Want dinosauriërs zijn gave beesten en het is saai zonder ze. Populaire wetenschap op tv zal een heel stuk saaier zijn als alle mythen met twee simpele berekeningen worden ontkracht. Dingen opblazen is leuker, ook als het geen nut heeft. Reclame wordt een heel stuk minder spannend met een wetenschappelijke benadering. Je kunt dan niet zeggen dat het gebruik van een crème resulteert in een verbetering van 84.3% van je rimpels. Wat wordt er 84.3% beter aan? Worden ze dieper? Langer? Breder? Of worden het er gewoon meer? Zal nooit de recensie passeren, zo’n tekst. Wij moeten wel snel zijn als we de wetenschap willen hypen. Komkommers zijn tedere vruchten en het seizoen is kort. Voor je het weet, rennen weer 22 kerels totaal onwetenschappelijk achter een bal aan en is de hype voorbij. Maar deze zomer zou van ons kunnen zijn. We kunnen van ons boeiend onderzoek naar Optical inter-domain routing protocols with wavelength converters of Periodicity and a problem of powers a p-adic perspective een hype maken. Gelukkig is er Wimbledon. Lang leve de lol.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.