​Run op fixusopleidingen van TU Delft

De TU zal komend collegejaar zo’n negenhonderd eerstejaars studenten moeten teleurstellen. De studie van hun keuze zit vol.
Voor de vier opleidingen met een numerus fixus is veel meer animo dan de universiteit aankan.

Bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek meldde zich een recordaantal van 932 mensen voor 440 plaatsen. Klinische technologie telt er 310 voor 100 beschikbare plekken en nanobiologie 159 voor 100 plaatsen. Bij industrieel ontwerpen willen 485 eerstejaars aan de slag, terwijl er maar 350 terecht kunnen.

Dat blijkt uit cijfers van de TU. Het betreft zogeheten gewogen vooraanmeldingen: een student die zich voor drie studies inschrijft, telt voor eenderde mee.

Directeur onderwijs bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Aldert Kamp noemt het recordaantal vooraanmeldingen bij zijn faculteit ‘geweldig’. “Dat laat zien dat wij niet zonder een numerus fixus kunnen. Laat er maar duizend of zelfs tweeduizend studenten komen, dan kunnen we de goede er met de juiste selectietruc uit vissen.”

Decentrale selectie

Komend collegejaar selecteren de opleidingen met een fixus voor het eerst alle studenten decentraal. Voorheen kwam een deel van de eerstejaars ook binnen via centrale loting.

Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) selecteert net als vorig jaar op motivatie en academische prestatie, waarbij dat laatste driemaal zo zwaar telt. Studenten zijn verplicht een mini-mooc te volgen, een vragenlijst over motivatie en academische houding in te vullen en een toets te doen aan de hand van eerstejaars lesmateriaal.

Van de vorig jaar geselecteerde L&R-studenten haalde bijna zeventig procent een positief bindend studieadvies (bsa). Kamp is daar niet helemaal tevreden over: hij wil naar tachtig procent. “Maar we zitten wel op een goed spoor met onze selectie.” Van het totaal aantal eerstejaars (geselecteerd en ingeloot) haalde namelijk maar de helft een positief bsa.

Motivatie illustreren

Industrieel Ontwerpen selecteert op creativiteit en analytisch vermogen, maar kijkt ook naar sociale en communicatieve vaardigheden. Studenten moeten hun cijfers voor Wiskunde-B, Natuurkunde, Nederlands en Engels invoeren en twee online opdrachten doen. Daarin moeten ze hun motivatie illustreren met beeldmateriaal van bijvoorbeeld eigen werk en moeten ze vertellen waarom ze bepaalde producten goed of slecht ontworpen vinden.

Zowel voor klinische technologie als voor nanobiologie bestaat de procedure uit een online vragenlijst, een testdag met onder meer een schrijfopdracht, en een selectiedag in Delft.