Kort

RUG stopt samenwerking Chinese leerstoel

De Rijksuniversiteit Groningen laat haar leerstoel Chinese taal en cultuur niet meer financieren door Hanban, hoofdkwartier van de Chinese Confucius Instituten. Dat schrijft minister Van Engelshoven in reactie op Kamervragen. De ophef ontstond vorige maand nadat de NOS berichtte over een Groningse hoogleraar Chinese taal en cultuur die volgens zijn contract het imago van China niet mag schaden. Zijn leerstoel wordt deels bekostigd door koepelorganisatie Hanban, onderdeel van het Chinese ministerie van Onderwijs.

VVD en CDA dienden een lijstje met kritische vragen in bij demissionair minister Van Engelshoven. Hoe valt zo’n contractueel verbod voor een hoogleraar te rijmen met de wetenschappelijke integriteit en de academische vrijheid, wilden ze weten. Van Engelshoven erkent dat zo’n bepaling kan leiden tot extra druk en (zelf)censuur en ze noemt dat onwenselijk. In een gesprek met het ministerie heeft de RUG laten weten de samenwerking met Hanban – die in 2016 van start ging voor een periode van vijf jaar – niet te willen verlengen. Daarmee zal de overeenkomst met betrekking tot de leerstoel vervallen. (HOP, Evelien Flink)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl