Wetenschap

Rubiconbeurs voor zeventien jonge onderzoekers

Zeventien jonge onderzoekers gaan met een Rubiconbeurs naar het buitenland om tot twee jaar lang onderzoek te doen. Een van hen is de Delftse materiaalexpert Giordano Mattoni.

De universiteit van Kyoto, waar de Delftse onderzoeker Giordano Mattoni twee jaar onderdak krijgt. (Foto: Wikipedia)

Het Rubicon-programma van NWO biedt jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid om internationale onderzoekservaring op te doen. Zes laureaten gaan naar het Verenigd Koninkrijk (van wie drie naar Cambridge en één naar Oxford), vier naar de Verenigde Staten (twee naar Harvard), drie naar Zwitserland en de overige vier naar Japan, Oostenrijk, Denemarken en Israël. Van de 77 aanvragen werd 22 procent gehonoreerd door wetenschapsfinancier NWO.

De onderzoekers, die allemaal onlangs zijn gepromoveerd, doen onderzoek naar onder meer klimaatverandering, (on)gelijkheid in het jeugdstrafrecht, onzichtbare zwaartekrachtgolven in de Melkweg, kunstmatige intelligentie die betere echografie mogelijk kan maken. En elektrische stromen door kwantummaterialen. Dat laatste is het onderwerp van TU-onderzoeker Mattoni, die onlangs is gepromoveerd bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Nieuwe elektronica

Elektrische stromen vormen de basis voor conventionele elektronische apparaten. Maar wat gebeurt er als stroom door onconventionele kwantummaterialen vloeit? Mattoni zal aantonen dat dit nieuwe magnetische en supergeleidende materialen kan creëren en dat dit de deur opent naar nieuwe vormen van elektronica.

Van de 32 onderzoeksvragen die waren ingediend door vrouwen honoreerde NWO 21,9 procent en van de 45 aanvragen van mannen 22,1 procent. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo’n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie rondes.

De Rubiconbeurzen zijn zeer geliefd onder de winnaars: ze leveren de Nederlandse wetenschap voor relatief weinig geld een schat aan internationale ervaring op.

HOP / Tomas van Dijk

HOP Hoger Onderwijs Persbureau