Wetenschap

Rubiconbeurs voor drie Delftse wetenschappers

31 pas gepromoveerde onderzoekers hebben van onderzoeksfinancier NWO een Rubiconbeurs gekregen om ervaring op te doen in het buitenland. Drie van hen zijn van de TU Delft.

De Universiteit van Oxford, waar een TU Delft-wetenschapper ervaring opdoet met een Rubicon-beurs. (Foto: Ben Seymour via Unsplash)

Het gaat om dr. Mario Avellaneda, dr. Mario Gély en dr Adriana Guatame-Garcia.  Biofysicus Mario Avellaneda bleef na zijn promotie in 2019 aan bij het Sander Tans Lab (Technische Natuurwetenschappen/Amolf). Hij vertrok in juli 2020 naar het Institute of Science and Technology Austria. Daar gaat hij twee jaar lang onderzoek doen naar hoe elektrische signalen op celmembranen immuuncellen helpen om ziekteverwekkers in het lichaam op te sporen.

Quantumfysicus Mario Gély bleef na zijn promotie in 2020 als postdoc verbonden aan het Gary Steele lab (TNW) en vertrok in maart 2021 naar de natuurkundefaculteit van de universiteit van Oxford om ionen te vangen. In laserstralen gevangen ionen zijn uitstekend bruikbaar als quantumbits. Het doel is nu om die op een chip te kunnen realiseren en daarmee de toekomstige quantumcomputer dichterbij te brengen.

Dr. Adriana Guatame-Garcia bleef na haar promotie aan als postdoc grondstoffentechniek. Ze richt zich onder andere op sensorgebaseerde karakterisering van mineralen, infraroodspectroscopie (lab, veld en remote sensing) en chemometrie. Guatame-Garcia gaat voor twee jaar naar de Queen’s University (Canada) om onderzoek te doen naar minerale interacties om het beheer van mijnafval te verbeteren.

De andere jonge onderzoekers gaan naar Amerika, het Verenigd Koninkrijk, China, Canada en enkele Europese landen. Ze buigen zich bijvoorbeeld over de geschiedenis van samenwerking op zee of een medicijn ter behandeling van de ziekte van Parkinson.

Vleugels uitslaan
Met het Rubiconprogramma wil onderzoeksfinancier NWO veelbelovende onderzoekers behouden voor de wetenschap. Dankzij de beurs kunnen ze na hun promotie hun vleugels uitslaan in het buitenland.

Normaal zijn er drie Rubiconrondes per jaar voor ongeveer zestig wetenschappers, waarvoor in totaal zeven miljoen euro beschikbaar is, maar vorig jaar liep alles anders. Deze 31 wetenschappers zijn van de tweede en derde ronde uit 2020. Hiervoor vroegen 94 onderzoekers de beurs aan, dus ongeveer een op de drie aanvragers heeft de beurs bemachtigd.

De Rubicon-beurzen bestaan sinds 2005 en zijn nogal geliefd. Jonge Nederlandse wetenschappers bouwen een netwerk op waar ze de rest van hun wetenschappelijke carrière iets aan hebben.

Caesar
De beurzen gelden als een opstapje naar de felbegeerde Veni-, Vidi- en Vici-beurzen. Die zijn vernoemd naar een uitspraak van de Romeinse veldheer Julius Caesar. De Rubicon heeft ook met hem te maken: het is de rivier die hij met zijn legers overstak om de macht te grijpen.

HOP, Bas Belleman

Toekenningen Rubicon