Wetenschap

Rubicon-beurs voor 16 wetenschappers

Zestien recent gepromoveerde wetenschappers, onder wie twee van de TU, mogen met een Rubicon-beurs van NWO naar het buitenland om internationale onderzoekservaring op te doen.

Maarten Verhoeven gaat onderzoek doen naar waterzuiveringstechnieken om hormonen en medicijnresten uit water te halen. (Foto: Wikipedia)

Met het Rubicon-programma wil NWO veelbelovende onderzoekers behouden voor de wetenschap. Daarom mogen ze na hun promotie hun vleugels uitslaan en een of twee jaar ervaring opdoen in het buitenland. Deze keer gaan negen laureaten naar de Verenigde Staten, twee kiezen voor het Verenigd Koninkrijk en de anderen voor Duitsland, Australië, Zwitserland, Frankrijk en Denemarken.

De jonge wetenschappers onderzoeken onder andere de oorzaken van verminderde vruchtbaarheid op latere leeftijd, de manier waarop hersenen werkelijkheid van fantasie onderscheiden, grammaticale relaties in inheemse talen uit de Amazone en hoe het openbaar verkeer vanuit reizigersoogpunt beter geoptimaliseerd kan worden.

Met bacteriën medicijnresten te lijf

Een van de gelukkigen is dr.ir. Maarten Verhoeven (faculteit Technische Natuurwetenschappen). Hij gaat naar de Universiteit van Aalborg in Denemarken om te onderzoeken hoe je afvalwater met behulp van bacteriën kunt ontdoen van hormonen en medicijnen. Hij gaat op zoek naar micro-organismen die genetisch dusdanig aan te passen zijn dat ze deze microverontreinigingen kunnen opeten.

“Er zijn al wat genen bekend die je kunt gebruiken voor dit doeleinde”, zegt Verhoeven. “Maar de truc is om die in te bouwen in bacteriën die goed gedijen in afvalwater. In Aalborg zit veel expertise op dit gebied.”

Ook dr. Xiaojie Luan (faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen) kreeg een beurs. Zij gaat twee jaar naar ETH Zürich om onderzoek te doen naar vertragingen in het openbaar vervoer en hoe die beperkt kunnen worden.

Erg geliefd

De Rubicon-beurzen bestaan sinds 2005 en zijn geliefd, bleek bij het tienjarige jubileum. Nederlandse wetenschappers bouwen een netwerk op waar ze de rest van hun wetenschappelijke carrière iets aan hebben.

Het gaat om de laureaten van de tweede ronde. In totaal waren er vorig jaar drie rondes. De uitslag van de derde ronde moet nog komen. Per ronde is er 2,28 miljoen euro beschikbaar.

Meer mannen dan vrouwen vroegen de beurs aan. Van de vrouwen kreeg deze keer 35 procent de beurs, terwijl dat onder mannen slechts 22 procent was. In de voorwaarden staat dat vrouwen bij gelijke geschiktheid de voorkeur krijgen.

De beurzen gelden als een opstapje naar de felbegeerde Veni-, Vidi- en Vici-beurzen. Die zijn vernoemd naar een uitspraak van de Romeinse veldheer Julius Caesar. De Rubicon heeft ook met hem te maken: het is de rivier die hij met zijn legers overstak om de macht te grijpen.

Tomas van Dijk / HOP, Bas Belleman

Redacteur Tomas van Dijk