RU-leaks

Een Nijmeegse student zet al het nieuws dat hij via zijn studentaccount kan lezen online. Hij protesteert daarmee tegen het besluit van de Radboud Universiteit om het onafhankelijke nieuws van de Vox-redactie achter een inlogscherm te plaatsen.

Informaticastudent Wouter Geraedts ontwikkelde een programmaatje dat elke vijf minuten het nieuwsaanbod op het interne ‘radboudnet’ controleert. Nieuwe artikelen verschijnen vervolgens automatisch op de site runieuws.nl en het bijbehorende twitteraccount.

Geeraedts schrijft op zijn site dat hij met zijn actie de Voxlog-redactie een hart onder de riem wil steken. Hij is “tegen het censureren door het college van bestuur en de nationale trend van universiteiten om (vermoedelijk vanwege bezuinigingen en concurrentie) de universitaire journalistiek in de kiem te smoren”.

Sinds vorige week plaatst de Radboud Universiteit haar online nieuws achter een inlogscherm, waardoor alleen studenten en medewerkers de berichten nog kunnen lezen. Volgens de universiteit wordt zo een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de “interne en externe communicatie”. Maar de redactie van het universiteitsblad Vox spreekt van censuur.

De Owee valt dit jaar samen met de islamitische vastenmaand Ramadan. Daarom is er voor moslims die toch willen meedoen iedere avond na zonsondergang een maaltijd (iftar). Overigens verwacht de islamitische studentenvereniging Ibn Firnas niet dat er veel moslims zullen meedoen aan de Owee. Niet alleen omdat ze niet drinken, maar ook doordat deelname door de Ramadan extra zwaar zal zijn.
Toch doet Ibn Firnas wel in beperkte mate mee aan de Owee door zichzelf op maandag te presenteren. Voorzitter Ehab el Amam, die in 2007 nog stelde dat de Owee niet geschikt was voor moslims, wil deelname van zijn vereniging beetje bij beetje uitbreiden.