Rotterdamse studenten opgelicht door phishingmail

Zeker negen studenten van de Hogeschool Rotterdam zijn opgelicht met een nepmail over collegegeld. De mail leek verstuurd te zijn door het Studenten Service Center.

Een kleine honderd studenten van de hogeschool kregen vorige week een mail met het verzoek om het collegegeld voor deze maand handmatig over te maken, meldt hogeschoolblad Profielen. Zeker negen studenten deden dat.

De hogeschool overlegt met de politie wie er aangifte moet doen: de studenten of de hogeschool.

Studenten-mailadressen zijn vaker doelwit geweest van phishing. Eerder kregen studenten van de Universiteit Leiden nepmails met het verzoek accountgegevens in te vullen, en ook de naam van de Dienst Uitvoering Onderwijs werd ooit misbruikt om achter DigiD-gegevens te komen.

De overheid en onderwijsinstellingen zullen nooit in mails om accountgegevens vragen, laat staan om wachtwoorden. Ook als er om geld wordt gevraagd is het altijd slim om even op te passen.