Rotterdamse corpsleden flink gestraft voor wangedrag

Het Rotterdamsch Studenten Corps heeft harde sancties opgelegd aan de 41 leden die vorig jaar met geweld de sociëteit van het Delftsch Studenten Corps binnenvielen.

Societeit “Phoenix", de thuisbasis van het Delftsch Studenten Corps. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Schorsingen van 8 tot 52 weken van alle activiteiten van de vereniging, het terugtreden van drie bestuursleden en zelfs een royement. Na een ‘diepgaand intern onderzoek’ deelt het Rotterdamse corps flinke straffen uit aan alle 41 leden die met geweld hun Delftse zustervereniging DSC binnendrongen. ‘Het wordt hen kwalijk genomen dat zij de eer en goede naam van de vereniging ernstig hebben beschadigd’, schrijft de senaat van Rotterdamse vereniging in een statement op de website.

(Foto via Snapchat)

Knuppels en vuurwerk
In de avond van 19 november 2021 bestormden Rotterdamse leden met knuppels en vuurwerk de Delftse sociëteit Phoenix. Een raam, serviesgoed en meubels sneuvelden en aanwezige leden werden verbaal en fysiek belaagd. Eén Delfts corpslid kampt maanden later nog steeds met fysieke klachten. De aanleiding voor de inval was een witte fauteuil, die Delftse eerstejaars een week eerder in Rotterdam van het bestuur hadden gestolen.

Er werd aangifte gedaan van mishandeling en vernielingen en de Erasmus Universiteit sloot het Rotterdamse corps voor de rest van het studiejaar uit van alle officiële gelegenheden.

Royement
Alle betrokken leden zijn nu geschorst en moeten verplicht werkstraffen uitvoeren ten behoeve van een Rotterdamse en Delftse maatschappelijke organisatie. Ook moet de door hen veroorzaakte schade bij het DSC worden vergoed.

Het aandeel in de misdragingen en functie binnen de vereniging was bepalend voor de hoogte van de strafmaat. Zo zijn acht leden uit hun verenigingsfunctie gezet, onder wie drie oud-senatoren. Zij deden op 6 december 2021 al uit eigen beweging afstand van hun bestuursfunctie. De zwaarste schorsing leidde tot een royement van een van de leden.

Niet eenvoudig
Olivier Abbenhuis, president van het DSC, laat in een reactie weten zich goed te kunnen vinden in de hoogte van de opgelegde sancties. “De Rotterdamse senaat heeft goed contact gehouden. Afhandeling van dit incident was niet eenvoudig en werd bemoeilijkt door de betrokkenheid en het terugtreden van drie bestuursleden.”

Het Rotterdamse corps werkt samen met diens raad van toezicht en de Erasmus Universiteit aan een cultuurverandering. ‘Het incident bij het DSC heeft aangetoond dat op onze vereniging een meer structurele, interne dialoog tussen leden nodig is. Alleen dan kunnen wij pas echt gezamenlijk betekenis geven aan een andere cultuur, zonder excessen’, valt in het statement te lezen.

Abbenhuis vindt het niet aan de Delftse vereniging om te zeggen wat er precies nodig is om zo’n cultuurverandering teweeg te brengen. “Maar voor die omslag was het opleggen van sancties onmisbaar; dat heeft het Rotterdamse corps nu gedaan.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl