Roeiers winnen prestigieuze regatta

De heren acht van DSRV Laga zorgde zondag voor een grote verrassing met het winnen van de Temple Challenge Cup tijdens de Henley Royal Regatta. Maar eigenlijk was het uitschakelen van favoriet Oxford Brookes, twee dagen eerder, nog veel mooier.

‘Een historische prestatie’, noemde het gezaghebbende medium nlroei.nl de opzienbarende Delftse overwinning op de Theems bij Londen. Zo vaak winnen Nederlandse roeiers niet een van de bekers op dit oeroude prestigieuze roei-evenement.

De laatste keer dat een Laga-ploeg zoiets presteerde –ook een acht trouwens- was in 1972. Jarenlang stond het prestatieniveau van de Delftse studentenroeivereniging op een laag pitje. Sinds Laga zo’n tien jaar geleden haar deuren opengooide voor niet-corpsleden en plezierroeiers is zij in de breedte enorm gegroeid. Ook investeert de TU in toproeien. Nu doet de vereniging weer mee op topniveau.

Zoals de voetballers van Oranje bij het EK van 1988 de gewonnen halve eindstrijd tegen Duitsland achteraf als de eigenlijke finale beschouwden, zo ervoeren de Lagaaiers dat ook na de eerdere, zwaarbevochten overwinning op Oxford Brookes. Deze absolute topploeg werd vrijdag na een bloedstollende race met een kwart bootlengte geklopt.

Nadat in de halve finale op zaterdag ook de boot van Sint Petersburg was verslagen, rondden de relatief onervaren Delftse roeiers hun verrassende zegetocht in hun laatste race tegen tegen Harvard University (USA) perfect af. De acht Lagaaiers sprintten na 250 meter weg van hun tegenstanders om na de één mijl en 550 yards (2112 meter) lange race met ruim twee bootlengtes voorsprong over de meet te varen.

Stuurman Ryan den Drijver probeerde zijn ploeg nog op te zwepen om het aloude baanrecord van 6:12 minuten te breken, maar de marge met de Amerikanen was zo groot, dat de laatste meters niet meer voluit werd gegaan. De acht bleef daardoor twee seconden verwijderd van de snelste tijd ooit op dit onderdeel.