Robot Denise moet het opnemen tegen profvoetballers

De robotische creatie Denise van dr.ir. Martijn Wisse van de faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek (sinds kort 3mE) mag zich inmiddels wel beroemd noemen. Nu ze eenmaal kan lopen, moet ze ook leren aanwijzingen van haar meester te begrijpen.

Ze verscheen twee weken geleden in Science, en daarna in vrijwel iedere krant die ons land kent, de stabiel lopende robot Denise. Twee andere looprobots vergezelden Denise in Science, van Cornell University en Massachusets Institute of Technology (MIT). Maar na alle publiciteit is het nu weer tijd voor nieuwe ontwikkelingen.

“Het doel van de internationale robotgemeenschap, waarvan wij met onze groep deel uitmaken, is dat in 2050 een team van looprobots kan worden samengesteld dat tegen een menselijk elftal kan voetballen”, zegt Martijn Wisse van de hernoemde faculteit 3mE. “Dat lijkt misschien een niet al te economisch doel. Maar het ontwikkelingstraject naar die robot moet tot een hele reeks nieuwe technologieën leiden die in allerlei sectoren toepassingen vinden.”

De focus in het onderzoek aan Denise lag tot nu toe op de loopeigenschappen van de robot. “We wilden via de robot meer begrijpen van hoe de mens loopt en hoe tijdens het lopen het evenwicht verschuift”, zegt Wisse. “Van die mechanica denken we nu een goed begrip gekregen te hebben. We kunnen daardoor de robot energiezuinig laten voortbewegen. Maar Denise heeft nog problemen met hobbels in de vloer en daar moeten we de komende tijd een oplossing voor vinden met het Delft Centre for Systems and Control.”

Wisse en zijn prof Frans van der Helm (mens-machinesystemen) hebben de samenwerking opgezocht met de EWI-faculteiten en TNW. Bij laatstgenoemde werkt universitair hoofddocent dr.ir Pieter Jonker bij de sectie patroonherkenning onder meer aan robots die op veranderingen in de omgeving kunnen reageren. Ze kunnen ook voetballen, maar rijden nog op wieltjes.

“Daarnaast gaan we samenwerken met de groep mens machine interactie van de EWI-faculteit. Universitair docent Maja Pantic heeft daar bijvoorbeeld methodes bedacht om emoties van het menselijk gezicht met een camera op te nemen en die digitaal te vertalen zodat een robot ze kan herkennen”, zegt Wisse. “De komende vier jaar willen we een robot ontwikkelen die in staat is menselijke emoties te lezen en die ook aanwijzingen van een mens kan begrijpen. Deze moet in de huiskamer inzetbaar zijn.”

Hiervoor moet de robot tegelijk de data van verschillende sensoren, zoals beweging en geluid, tegelijk kunnen verwerken en vertalen in een logische reactie. Deze centrale verwerking heet sensor data integration. Voor dit nieuwe onderzoeksproject hebben de samenwerkende faculteiten inmiddels een aanvraag lopen bij onderzoeksfinancier STW.

De Amerikanen die samen met Wisse in Science publiceerden richten zich op verbetering van de voeten van de robot. Dit onderzoek moet tot goed werkende voetprotheses leiden die zich tijdens het lopen kunnen afwikkelen.