Robot als kelner, gastheer of bootwerker

Of als garderobejuffrouw, komkommerplukker en vuilnisman. De prototypes in de minor robotica waren dit jaar in opdracht gemaakt en dat pakte verrassend uit.

Begeleider Carlos Hernandez Carboto (3mE) vertelde dat het de eerste keer was dat de studenten van de robotica minor in opdracht hadden gewerkt. Het Science Centre was met vier robots een grote opdrachtgever. Daarnaast waren er ook robots gemaakt in opdracht van bedrijven.

“Deze robots zijn gemaakt voor gewone mensen”, vertelde Hernandez, “dat stelt hoge eisen aan voor de user-interface die meer intuïtief moet werken.” Robotica hoogleraar Martijn Wisse was onder de indruk van het niveau dat de studenten hadden weten te bereiken, en verheugd over de grote publieke belangstelling voor de presentatie.

In de entree van het Science Centre verwelkomt Joost de Host bezoekers. Hij herkent gezichten en past zijn hoogte aan op zijn gesprekspartner. Uitgerust met spraakherkenning (‘ik zoek de WC!’) zoekt Joost in zijn plattegrond waar hij moet zijn. Vervolgens rijdt hij als een gids voor de bezoeker uit. Daartoe is Joost (mag het weten) uitgerust met navigatiesoftware en twaalf ultrasoonsensoren. Tijdens de demo is Joost van al die stemmen en gezichten om hem heen een beetje stilletjes geworden. Makers Dirk-Jan Boonstra, Tom Brunner, Thomas Geertsma, Bart de Jonge, Mark van de Ruit en Karin van Schooten zijn in elk geval bekende gezichten voor hem.

Ook de horecatrein in de receptie is een uitgebreide robot. Een bezoeker scant een bonnetje met barcode waarna de machinerie van Robin robot design in werking treedt. Een beker landt in een treintje (met plek voor maximaal vier bekers tegelijk) waarna het treintje naar een fris-tap of koffieautomaat rijdt. De automaat produceert het drankje waarna het treintje zich via rails en wissels naar het juiste tafeltje spoedt. Daar aangekomen klapt de perspex kap open en de bezoekers kunnen hun drankje pakken. Studenten Lukas Steenstra, Arjan Buyserd, Sjors Verhammen, Marco Houtman, Marciano Jorden en Dirk Ulijn hebben veel sponsors geworven voor hun project en er tot gisternacht aan gewerkt.

De bekers moeten natuurlijk niet blijven staan. Daarvoor zorgt Oscar, de afvalsorteerrobot. Gooi er iets in en zie hoe hij bepaalt waar hij mee te maken heeft: plastic/metaal, koffiebekers of restafval. En hoe hij het met een klepje en een kantelbare goot in de juiste zak kiepert. Met de leds aan de voorkant communiceert Oscar. “Het is de moderne Holle Bolle Gijs”, vertelt Michael van der Meer, directeur van het Science Centre. “Weggooien moet zo leuk worden dat niemand meer een kopje laat staan.” Studenten Bart Tromp, Tim Sweering, Hung Nguyen, Quiten Bruinsma, Yoeri Appel en Youri Westhoek halen telkens een flesje uit de robot voor een nieuwe demonstratie.

Naast de trap staat de Gardarobot jassen in te nemen. Een robotarm tilt de kledinghaak omhoog en hangt die aan een ronddraaiend rek. De bezoeker moet een foto maken van de QR-code op het beeldscherm. Met die code krijgt hij later precies de goede jas weer terug. Hoewel kleiner dan oorspronkelijk bedoeld, werkt het systeem wel. De makers Toine Hartman, Millen van Osch, Nils Hullegien, Danny Eldering, Jochem Lutgerink en Robin Mak stonden er trots bij te kijken.

Boven staan de robots die in opdracht van bedrijven zijn gemaakt. Het bedrijf RIMS bijvoorbeeld vroeg om een vliegende drone die de binnenkant van tanks op schepen in beeld kon brengen voor inspectie. De ontwikkelde drone kan die beelden nu maken en daarbij precies de plaats aangeven. Dat de drone de neiging heeft naar voren te vallen vindt opdrachtgever David Knukkel niet erg. “Dat lossen we later wel weer op. Het belangrijkste is dat die inspecties niet meer door mensen gedaan hoeven te worden. Het is vies en gevaarlijk werk waar regelmatig mensen bij omkomen.”

Studenten Alexander Louwerse, Pascalle Wijntjes, Max Groenenboom, Chiel Bruin, Laurens Znidansic en Anne van der Star ontwikkelden een komkommerplukker voor tuinbouwtechniekbedrijf Priva. Een 3D-camera herkent komkommers tussen alle bladeren, schat het gewicht in en plukt de komkommer alleen als de grootte klopt. “De ene keer leveren de 350 grams het meest op, een week later zijn de grotere duurder”, vertelt Van der Star. De robot beweegt soms wat wild en het demonstratierekje valt af en toe van de kruk, maar de plukker werkt wel.

Blijven de gastenrobots in het Science Centre? Directeur Michael van de Meer voelt er wel voor. Ook Hernandez Carboto zou dat graag zien, maar hij vertelt er wel bij dat het Science Centre dan een student in dienst moet nemen om de robots te onderhouden en repareren. Zogezien leveren robots juist meer werk op in plaats van minder.

Een overzicht van alle acht ontwerpen van de afgelopen minor staat op de site.