Roadshow moet ict-gebruik in onderwijs bevorderen

Meer docenten moeten ict-toepassingen gebruiken in hun onderwijs. Daarom trekt de Icto Roadshow langs alle faculteiten. Als eerste is deze week de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) aan de beurt.

De Icto Roadshow is een uitbreiding van Grassroots. Daarbij worden docenten gemotiveerd op een nieuwe, creatieve wijze onderwijs te geven met ict. Aan het eind van het jaar is er een seminar waar de toepassingen worden gepresenteerd.

Bij dat seminar constateerde collegelid Paul Rullmann een jaar geleden dat het lastig bleek om de resultaten te verspreiden, vertelt Frans van der Weijden,  programmamanager e-learning bij de faculteit 3mE en een van de initiatiefnemers van de roadshow. “Na afloop ontstond het idee om de faculteiten af te gaan met een roadshow, een laagdrempelig evenement met vrij in- en uitlopen.”

Afgelopen zomer was er bij Industrieel Ontwerpen een succesvolle proef. Deze week doet de roadshow 3mE aan en hierna zijn de andere faculteiten aan de beurt. “Het programma is bij elke show anders en docenten van de hele TU doen mee”, stelt Van der Weijden. “Het programma is toegesneden op de faculteit waar de show wordt gehouden.”
De roadshows zijn steeds tijdens de lunch. Op een marktplein demonstreren docenten hoe zij in hun onderwijs gebruikmaken van ict. “Dat is heel divers. Iemand maakt bijvoorbeeld video-instructies van zijn uitleg, zoals de uitwerking van een vraagstuk. Zoiets kan meteen op collegerama. Een ander werkt met een online practicum vermogenselektronica dat volledig plaats- en tijdonafhankelijk is.”

Naast het marktplein geven docenten in een zaal presentaties over hoe ze hun voorziening hebben gemaakt, hoe de reacties zijn en waar de voetangels en klemmen zitten. Het is donderdag nog mogelijk om van 12.00 tot 14.00 uur de Icto Roadshow te bezoeken bij 3mE. De volgende is bij EWI op 9, 10 en 11 februari.

Met de informatie die het meldpunt oplevert willen ze met de werkgevers en het onderwijs oplossingen verzinnen voor aanhoudende stageproblemen.

Nu al krijgen de organisaties regelmatig vragen over zaken die niet in de haak zijn op de stageplek. Vaak hebben ze betrekking op de gebrekkige begeleiding. “Een stage zonder goede begeleider is bij voorbaat kansloos, maar het komt helaas nog regelmatig voor”, schrijven de voorzitters van de organisaties.

Ze verwijzen naar onderzoek van Stageplaza.nl, waaruit onder meer naar voren komt dat ruim tachtig procent van de studenten zich onderschat voelt op de stageplek Twintig procent wil betere werkzaamheden en vijftien procent breekt zijn stage vroegtijdig af.

Bij dat seminar constateerde collegelid Paul Rullmann een jaar geleden dat het lastig bleek om de resultaten te verspreiden, vertelt Frans van der Meijden,  programmamanager e-learning bij de faculteit 3mE en een van de initiatiefnemers van de roadshow. “Na afloop ontstond het idee om de faculteiten af te gaan met een roadshow, een laagdrempelig evenement met vrij in- en uitlopen.”

Afgelopen zomer was er bij Industrieel Ontwerpen een succesvolle proef. Deze week doet de roadshow 3mE aan en hierna zijn de andere faculteiten aan de beurt. “Het programma is bij elke show anders en docenten van de hele TU doen mee”, stelt Van der Meijden. “Het programma is toegesneden op de faculteit waar de show wordt gehouden.”