Ritzen wil grens aan het alcoholgebruik

De studenten zien de dood van een student, vorige week in Groningen, nog steeds als incident. Maar de minister zet in op een gedragscode.Ritzen overlegt vandaag met de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), het overkoepelend orgaan van de meeste studentenverenigingen in Nederland.

De aanleiding voor het gesprek is de dood van de achttienjarige Reinout Pfeiffer, bouwkunde-student aan de Hanzehogeschool in Groningen. Die overleed vorige week na een inwijdingsritueel in een studentenhuis van het Groningse studentencorps Vindicat atque Polit, waarbij hij een liter jenever dronk. De bedoeling was dat hij die meteen weer zou uitbraken. Toen dat niet lukte, is hij gaan slapen. Daarna is hij gestikt, waarbij aanvankelijk een epileptische aanval als oorzaak werd genoemd. Maar de familie heeft gezegd dat de student nooit aan epilepsie geleden heeft.

De LKvV wil wel praten met Ritzen, maar is ,,geen groot voorstander van nieuwe codes”, zegt bestuurslid Ankie Nooyen. Volgens haar hebben de meeste verenigingen al gedragscodes voor ontgroeningen. Eerstejaars moeten bijvoorbeeld van tevoren aangeven hoe zij er medisch voorstaan en tijdens veel ontgroeningen wordt alleen bij het slotfeest alcohol geschonken. Ook Vindicat heeft zulke regels. Nooyen: ,,Maar als de minister denkt dat het nog beter kan, moet hij maar zeggen hoe.”

Minister Ritzen heeft ook de universiteiten en hogescholen uitgenodigd. Hij wil van hen weten welke taak zij voor zichzelf weggelegd zien. In ieder geval de Hanzehogeschool en de universiteit van Groningen willen zelf ‘gedragsregels’ voor studentenverenigingen gaan opstellen. Verenigingen die zich daar niet aan houden, verliezen bijvoorbeeld hun recht op bestuursbeurzen. (HOP/HOb)

Ritzen overlegt vandaag met de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), het overkoepelend orgaan van de meeste studentenverenigingen in Nederland. De minister vindt dat de verenigingen een gedragscode moeten opstellen, liefst gezamenlijk, met daaraan gekoppeld misschien ook een keurmerk. Zo wil hij ,,paal en perk stellen” aan geweld en alcoholgebruik binnen de verenigingen. Zijn gesprekspartners zeggen echter: ,, De minister maakt er een politiek issue van.”