Ritzen verzet zich tegen samenvoegen studies

De maatregel kan volgens hen 220 miljoen gulden opbrengen.

Ritzen heeft het rapport van de technische werkgroep afgelopen vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Het kabinet wil binnen afzienbare termijn een standpunt innemen over het stuk, om vervolgens het overleg met universiteiten en hogescholen over de bezuinigingen en de hervorming van het hoger onderwijs te kunnen heropenen.

De minister zelf nam zaterdag, na afloop van een conferentie over studeerbaarheid in Delft, alvast een voorschot op de discussie in het kabinet. Een nieuwe taakverdelingsoperatie is wat hem betreft ongewenst. Het rapport bevestigt volgens de minister dat het samenvoegen van opleidingen nauwelijks geld zal opleveren. ,,Het kost erg veel aan wachtgelden, terwijl de opbrengsten waarschijnlijk erg laag zullen zijn”, zei hij. Hoewel Ritzen de bezuiniging van vijfhonderd miljoen gulden op het hoger onderwijs niet meer als keihard beschouwt, is hij er van overtuigd dat de operatie toch gepaard zal gaan met gedwongen ontslagen. ,,Het aantal wordt bepaald door het tempo en de vorm van de bezuinigingen. Daarom is het des te belangrijker dat de universiteiten en hogescholen weer snel naar de onderhandelingstafel komen.”
Begrotingsdebat

De voorzitters van hun belangenorganisaties, de VSNU en de HBO-Raad, staan echter nog steeds op het standpunt dat er onvoldoende openingen zijn geboden, ook in het begrotingsdebat van vorige week. Minister Ritzen kreeg daar steun van de Kamer voor zijn opvatting dat een bezuiniging van vijfhonderd miljoen gulden op het hoger onderwijs in 1998 wellicht onhaalbaar is. Ook werd een, niet nader aangeduide, bijdrage toegezegd uit een apart potje voor wachtgelden.

,,Uitermate vaag allemaal”, vond voorzitter A. van der Hek van de HBO-Raad na afloop van het begrotingsdebat. ,,Hiermee nemen wij zeker geen genoegen”, viel VSNU-voorzitter Van Lieshout hem bij. De HBO-Raad wil pas weer met Ritzen en staatssecretaris Nuis praten als zij concreet aangeven hoeveel het hbo moet gaan bezuinigen. De VSNU wil meer duidelijkheid over de geboden opening. In navolging van PvdA- fractievoorzitter Wallage herhaalde Ritzen zijn aanbod dat het kabinet eerder bereid zal zijn om de aanslag te verlagen als de instellingen zo snel en hard mogelijk aan de slag gaan om te bezuinigen. Een aanpak waarover Ritzen overeenstemming heeft bereikt met premier Kok, maar die de instellingen van de hand wijzen.

Het rapport van de technische werkgroep doet geen uitspraken over de haalbaarheid van bezuinigingen. De drie deelnemende partijen bleken zeer verdeeld. Volgens ambtenaren vanOnderwijs kan er 97 miljoen gulden worden bezuinigd. Ambtenaren van Financiën kwamen uit op 685 miljoen en onafhankelijke onderzoekers op minimaal 118, en maximaal 228 miljoen gulden (zie ook elders in dit blad).

Het rapport ‘ontkracht’ volgens Ritzen de veelgehoorde opvatting dat er op de universiteiten en hogescholen een geldverslindende vergadercultuur is ontstaan. Hij sloot echter niet uit dat er toch op kan worden bezuinigd. (HOP/P.E.)

Peter Evelein

Minister Ritzen is tegen het samenvoegen van opleidingen in het hoger onderwijs. Ambtenaren van het ministerie van Financiën pleiten in een technisch onderzoek naar mogelijke bezuinigingen voor zo’n taakverdelingsoperatie. De maatregel kan volgens hen 220 miljoen gulden opbrengen.

Begrotingsdebat

Peter Evelein