Ritzen kort niet op beurzen, wel op stufi-duur

Het gesprek met Ritzen had dus plaats direct voorafgaande aan de Prinsjesdag-ceremonie. Over de hoogte van de bezuinigingen wilde de minister niet praten. Hij beperkte zich tot het uitleggen van de plannen van zijn ministerie. Voor de studenten is de hoogte van de bezuinigingen de inzet van de actie en zij kondigden aan door te zullen gaan met actievoeren.

De bezuinigingen op studiefinanciering, ingeboekt voor één miljard, kunnen volgens Ritzen ingevuld worden zonder dat de hoogte van de basisbeurs verder aangetast wordt. ,,Het recht op studiefinanciering zal beperkt worden tot de cursusduur, nu nog vier jaar”, aldus Ritzen.

,,Het voorstel voor de cursusduurdifferentiatie ligt nu bij de Tweede Kamer en zal waarschijnlijk ook aangenomen worden. Dat is voor Technische Universiteiten niet ongunstig: zowel de cursus als studiefinancieringsduur zullen dan vijf jaar bedragen”, aldus de bewindsman.

Ritzen heeft meer in petto: ,,De OV-kaart wordt verder versoberd. De temponorm wordt verhoogd en later zal ook de prestatiebeurs ingevoerd worden.” De prestatiebeurs houdt in dat de basisbeurs als lening verschaft wordt en aan het einde van de studie omgezet wordt in een gift op voorwaarde dat de studie afgerond is binnen de nominale cursusduur.

Saskia Nuyten van de landelijke studentenorganisatie ISO noemt deze maatregel ,,een temponorm van honderd procent”.

De studenten hielden Ritzen voor dat het weghalen van een miljard op studiefinanciering en vijfhonderd miljoen op hoger onderwijs, niet mogelijk is zonder de kwaliteit en de toegankelijkheid van het onderwijs aan te tasten. De minister reageerde met: ,,De verbetering van de kwaliteit neemt een belangrijke plaats in, ook volgens het regeerakkoord. De universiteiten zijn op dit gebied medeverantwoordelijk, en ik stel dan ook overleg voor met universiteiten en studenten.”

,,Het gesprek verliep vriendelijk, maar toezeggingen heeft de minister niet gedaan”, aldus Diederik Samsom, voorzitter van het Delfts Aktie Komité dat de bezetting had georganiseerd. Bij die vriendelijkheid paste ook de uitnodiging van Ritzen: ,,Omdat jullie toch allemaal in Delft wonen, net als ik, lijkt het me leuk om over drie maanden bij mij thuis een vervolggesprek te houden.” De studenten namen de uitnodiging aan, maar kondigden tevens aan dat dat gesprek geen reden is om verdere acties af te blazen.

Het Delfts Actie Komité, bestaande uit studenten uit verschillende politieke groeperingen en verenigingen,organiseerde deze actie als eerste van een reeks acties door het land. Er is ook een Landelijk Actie Komité dat heeft aangekondigd onder het motto ‘Paarse jeugd, verloren vreugd!’ in elke stad een actie te organiseren tot de behandeling van de onderwijsbegroting. Kysia Hekster, voorzitter van de LSVb: ,,Als de minister de bezuinigingen niet op de helling zet, zullen deze acties in november afgesloten worden met een grote demonstratie.

,,De bezetting van maandag was als startpunt voor meer acties in ieder geval een groot succes” volgens Diederik Samsom. Een lek in de beveiliging van ‘een van de best beveiligde gebouwen in Nederland’ werd door enkele tientallen studenten benut om het gebouw binnen te komen. Via plantenbakken in de vijver om het gebouw en brandladders werd naar de openstaande, onbeveiligde deuren op de derde etage geklommen. De studenten bezetten vervolgens het trappenhuis naast de kamer van Ritzen. Vanaf de balustrade op de derde etage werd een spandoek van twintig bij dertig meter opgehangen met de tekst ‘Ritzen, U kun wel weer gaan!’

Terwijl de portier door enige andere studenten werd afgeleid, werden de hoofd en achteringang dichtgespijkerd met planken. Doordat de beveiliging altijd automatisch alle buitendeuren vergrendelt, en bovendien een flink aantal binnendeuren ook automatisch op slot gaan, werden vijfhonderd ambtenaren door hun eigen beveiliging opgesloten. (P.R.)

‘Ritzen, u kunt wel weer gaan’ aldus het immens grote spandoek dat studenten op de gevel van het ministerie aanbrachten

,

Ongeveer zeventig Delftse studenten hebben maandagmiddag van een tot twee uur het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in Zoetermeer bezet. Met hun actie ‘Gatenkaas’ protesteerden zij tegen de bezuinigingen op studiefinanciering en hoger onderwijs, en dwongen zij daags daarop een gesprek af met de minister.