Ritzen: “Ik had de Nobelprijs kunnen winnen”

Als wetenschapper had hij misschien de Nobelprijs kunnen winnen, meent voormalig onderwijsminister Jo Ritzen. Maar de drang om als manager te werken was sterker dan zijn academische ambitie.

Deze maand neemt Jo Ritzen afscheid als collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht. In een interview in het Maastricht University Magazine zegt hij letterlijk: “When I was still active in academia, I did think at some point that my research could perhaps one day win a Nobel Prize. But the urge to work in management was greater than my academic ambition.”

Onderwijsfabriek
Hij had ook voor Philips kunnen kiezen, zegt Ritzen. “Maar als je de keuze hebt tussen een gloeilampenfabriek of een onderwijsfabriek…” Het bedrijfsblad concludeert: “Na acht jaar is de voorzitter nog altijd even enthousiast en geïnspireerd als de dag dat hij begon.”

De studenten trokken aan de bel bij het internationale studentenplatform Iranian Progressive Youth (IPY) toen ze hoorden dat de Iraanse ambassade op 13 februari een feest gaf in hun school. “Een aantal van hen werd door de ambassade zelfs benaderd of ze mee wilden doen met de festiviteiten”, vertelt Pejman Salim van IPY. “En dat terwijl ze anoniem willen blijven voor de Iraanse overheid.”

De Nederlandse overheid boycotte de feestelijkheden. “Het ministerie van buitenlandse zaken heeft een duidelijk standpunt. Het beleid is dat Nederland niet meedoet aan de verjaardag van de revolutie”, zegt Salim. “Daarom is het onbegrijpelijk dat een hogeschool, die met overheidsgeld wordt bekostigd, wel meewerkt aan een feest van de ambassade.”

Iranian Progressive Youth organiseerde op dezelfde dag in vijfentwintig Europese steden studentenprotesten tegen het Iraanse regime. Eenendertig jaar gelden werd het pro-westerse regime verdreven en werd onder leiding van ayatollah Khomeini de islamitische republiek Iran gesticht. Veel progressieve oppositieleden zijn het land toen ontvlucht.

Een woordvoerder van de Haagse Hogeschool geeft in een reactie toe dat het ‘dom’ was om de ruimte aan de Iraanse ambassade te verhuren. “Als er geen lessen zijn worden de ruimtes commercieel verhuurd. We hebben ons niet gerealiseerd dat het faciliteren van deze bijeenkomst kwetsend kon zijn voor onze Iraanse studenten. We zijn nu met hen in gesprek en hebben onze excuses aangeboden. We gaan in de toekomst zorgvuldiger besluiten aan wie we ruimtes verhuren.”