Ritzen dicht maas in studiefinanciering

Studenten kunnen niet meer ontkomen aan de norm van de tempobeurs door zich in te schrijven voor een tweede studie. Minister Ritzen heeft deze maas in de wet op de studiefinanciering met ingang van woensdag 28 augustus gedicht.

br />
Kort voor de zomer ontdekten studenten die problemen hadden om de tempo- of prestatienorm van 21 studiepunten te behalen, een mogelijkheid om de wet te omzeilen. Zij schreven zich in voor een aanverwante studie. Door middel van vrijstellingen voor vergelijkbare tentamens, verkregen zij zo toch het vereiste aantal studiepunten en voorkwamen daarmee dat hun beurs werd omgezet in een lening.

Na de ingreep van minister Ritzen mogen de studiepunten van verschillende opleidingen in een jaar alleen worden opgeteld als het om echt behaalde punten gaat. Vrijstellingen tellen niet meer mee. (HOP/M.t.W.)