Risselada krijgt leermeesterprijs 2000

Prof.ir. Max Risselada, hoogleraar aan de faculteit bouwkunde is dit jaar door het universiteitsfonds erkend als de beste docent aan de TU Delft.

/strong>

‘Een grote inzet voor studenten en de kwaliteit voor het onderwijs, een groot internationaal aanzien als deskundige in zijn vakgebied en een open inspirerende geest.’ Op basis van die eigenschappen is de prijs van het universiteitsfonds voor de beste docent van de TU Delft uitgekeerd aan Risselada, sinds 1997 hoogleraar architectonisch ontwerpen: woningbouw en woonomgeving.

De winnaar is sinds de jaren zeventig in dienst van de faculteit als universitair docent. ,,Bijzonder is de manier waarop hij onderwijs en onderzoek met elkaar verweeft”, vindt Dirk van den Heuvel, student-assistent bij Risselada. ,,Hij laat veel studenten meewerken aan onderzoek en bij de voorbereiding van tentoonstellingen en catalogi.” Deze zijn zeer succesvol. Zo reist de tentoonstelling ‘Raumplan versus Plan Libre’ over de architecten Le Corbusier en Loos al sinds 1987 over de wereld. Veel van de studenten die hij onder zijn hoede had, zijn inmiddels zelf bekend geworden, zoals Francine Houben en Frits Palmboom.