Resten Owee naar voedselbank

Bakken vol eten en drinken verdwenen er tijdens de Owee 2011 in de vuilnisbak. Nieuwe maatregelen moeten dat komende ontvangstweek voorkomen.

Wat een foto allemaal teweeg kan brengen. Tijdens een reportage over de nieuwe eerstejaars studenten stuitte Delta in augustus 2011 op het Owee-festivalterrein op vuilnisbakken vol brood, boter, eieren, beleg, fruit en melk. Sommige verpakkingen waren nog dicht, andere waren wel aangebroken, maar nog bijna vol.

Ton van Schie, oud-voorzitter van de Delftse Voedselbank en tegenwoordig voorzitter van Voedselbank Haaglanden reageerde in een ingezonden brief met verbijstering op de foto’s. Hij schreef dat de voedselbank het eten en drinken graag had willen hebben. Waarop het Owee-bestuur erop wees dat de voedselbank een jaar eerder geen interesse had, iets wat Van Schie vervolgens weer niet herkende.

De studenten vonden tegelijkertijd dat de verspilling te groot was. Toenmalig Owee-penningmeester Roy van Kuijk zei het bizar te vinden wat er weggegooid moest worden. “Dat is telkens weer een probleem, waar we ieder jaar over nadenken.” Hij zou zijn opvolgers wijzen op het probleem en op de interesse van de voedselbank. Het huidige bestuur werkt nu aan maatregelen waarvan het verwacht dat die verspilling zullen voorkomen.

Zo zullen de aankomende eerstejaars studenten straks minder eten en drinken vinden in de maaltijdkratten die ze dagelijks door de Owee-organisatie krijgen uitgereikt. Als ze meer eten willen, of ander beleg, moeten ze daarvoor waarschijnlijk naar een buffet. Daarover lopen nog gesprekken met leverancier C1000.

Owee-voorzitter Martijn Bijmolt laat weten ook nog met de supermarkt in gesprek te zijn over de samenstelling van de maaltijdkratten. “Het wordt niet heel karig, maar het idee is dat studenten sneller kiezen voor nog een boterham met pindakaas dan dat ze speciaal voor wat jam naar het buffet lopen.”

Ook het aantal gezamenlijke eetmomenten is dit jaar iets teruggebracht. Was er ooit iedere dag ontbijt en lunch voor iedereen, inmiddels is dat anders. Op maandag is er alleen een lunch en op woensdag en donderdag alleen een brunch. De dinsdag is nog de enige dag in de Owee met ontbijt en lunch.

Het Owee-bestuur verwacht dit jaar ongeveer 2500 deelnemers aan de ontvangstweek. Zij vormen 250 mentorgroepjes en ieder groepje krijgt bij iedere maaltijd een krat. Het gaat dus grofweg om 1250 maaltijdkratten.

Dat daarvan niet alles op zal gaan, ligt voor de hand. Bijmolt: “Het is erg onzeker hoeveel mensen hun kratten ophalen en wat ze dan opeten.” Daarom staat dit jaar dus wel de voedselbank klaar. Die kan alle gesloten verpakkingen meenemen en uitdelen aan mensen die te weinig geld hebben om iedere dag boodschappen te doen.

Zelfs voor de aangebroken verpakkingen is nu een oplossing gevonden. De stichting Perspektief, die in Delft en omstreken dak- en thuislozen opvangt, heeft niet te maken met de strenge regels voor voedselbanken en wil het eten graag hebben.