Restaurant aula krijgt make-over

Het restaurant in de aula krijgt komende zomer een make-over. De kantine-uitstraling moet verdwijnen. Cateraar Sodexo past bovendien het assortiment aan, onder meer in de hoop kritische internationale studenten tegemoet te komen.

De gehele aula gaat tussen de tweede week van juli en het begin van de Ontvangstweek (Owee) op 15 augustus dicht voor onderhoudswerkzaamheden. In het restaurant gaat meer gebeuren. Het meest in het oog zal springen dat de lange tafels verdwijnen. Ze maken plaats voor nieuw meubilair: kleinere zitjes met vier stoelen bijvoorbeeld.

Volgens Lucy Mackie, projectmanager bij de dienst facilitair management en vastgoed (fmvg), komen er meerdere soorten meubilair: een loungehoek bij de vernieuwde koffiebar, treincoupé-zitjes, een leestafel en individuele werkplekken aan de raamkant.

Want het aula-restaurant moet af van zijn kantine-imago en toe naar een meer multifunctioneel gebruik. “Het restaurant wordt gedurende de dag weinig benut. Het moet een leuker verblijfsgebied worden, waar je kunt werken en studeren. Rondom de tentamens is er een tekort aan werkplekken in de UB. Studenten kunnen straks ook in het restaurant gaan zitten.”

Om dat mogelijk te maken komen er meer stopcontacten voor mobieltjes en laptops en wordt de wifi-capaciteit uitgebreid. Ook komen er akoestische panelen, die het rumoer uit de ruimte – ontworpen en lang gebruikt als fietsenstalling – moeten halen. Niet dat het restaurant een stilteplek moet worden. “Stilte was niet de wens. Maar het wordt rustiger dan nu.”

Het aantal zitplaatsen gaat met de nieuwe indeling wat omlaag naar ruim vierhonderd. “Maar doordat de lange tafels toch nooit helemaal vol zitten, kunnen er straks evenveel mensen in”, weet Mackie.

Zij vertelt dat Sodexo haar assortiment gaat aanpassen en uitbreiden. De universiteit wil en krijgt een gezonder aanbod met bijvoorbeeld fruitsappen, verse maaltijdsalades en sandwiches.

Ook het aantal internationale gerechten gaat omhoog. Er komen dagelijks wisselende wokgerechten (bijvoorbeeld lamscury), luxe maaltijden (als risotto), belegde broodjes (zoals met Surinaamse kip) en salades (bijvoorbeeld Scandinavische vissalade). Daarmee komt de cateraar tegemoet aan de aanhoudende klachten van internationale studenten over het eten in de aula.

Koffiebar Brasserie Blauw krijgt na de zomer een nieuwe naam en uitstraling. Ook komt er meer variantie in het aanbod. In de ochtend is er bijvoorbeeld verse jus d’orange, in de namiddag zijn er wraps en in de avond sushi en pizza. Overigens heeft Mackie een geruststelling voor de mensen die houden van Hollands eten: de boterham met kaas blijft.