Reputatie en tevredenheid is nog niet hetzelfde

Onderwijsdeskundigen verdrongen elkaar om aan te tonen dat de Spiegel-ranglijst van Europese universiteiten erg oppervlakkig is. Maar: waar rook is, is vuur.

Bespiegeling

Eindhoven de beste TU van Europa, Delft de nummer negentien – dat komt hard aan bij een topuniversiteit. Weliswaar keek Der Spiegel alleen naar werktuigbouw en elektrotechniek, en is de eerste in Delft een erkende zwakke broeder, toch blijft het zuur als je op alle terreinen (behalve uitrusting van laboratoria en bibliotheek) slechter scoort dan de Oost-Duitse TU van Ilmenau.

Het is aardig om de Spiegel-restultaten te vergelijken met die van de Keuzegids Hoger Onderwijs, die ook jaarlijks de tevredenheid van studenten meet. Bij elektrotechniek liet Delft Eindhoven nipt achter zich, bij werktuigbouw eindigde Delft op grote achterstand. In beide gevallen voerde Twente de lijst aan, maar dat is volgens Der Spiegel niet een TU waar Nederlandse hoogleraren op het gebied hun eigen kroost heen zouden sturen.

Ook frappant is dat Nederlandse studenten volgens de Keuzegids hun universiteit gemiddeld een 6,9 geven. Een kleinschalig onderzoek van Delta komt deze week voor Delft op ongeveer hetzelfde uit. Eindhoven zit daar een paar tienden boven, maar het geeft toch te denken dat je daarmee tot de top van Europa hoort.

Volgens de redenering van Der Spiegel, die het Nederlandse succes toeschrijft aan onderwijshervormingen en collegegeldverhogingen, zou het in Amerika veel beter gesteld moeten zijn met de opleidingen. Ook daar echter blijken (wetenschappelijke) reputatie en tevredenheid van de studenten niet hand in hand te gaan. Als alleen naar dat laatste gekeken wordt, duikelt zelfs het MIT op de ranglijsten.

Dat mag echter geen reden zijn om ontevreden studenten als minder relevant ter zijde te schuiven. Als die trend lang aanhoudt, komt op den duur ook de reputatie in gevaar.

Bespiegeling