Reorganisatieplan OTB komt eind april

Na aandringen van het college van bestuur heeft Bouwkundedecaan Peter Russell beloofd eind april met een reorganisatieplan te komen voor OTB. Medewerkers krijgen na dit weekend een brief.

Maandag stuurt Bouwkunde een brief naar alle vaste medewerkers. (Foto: Nora de Vries)

Voor zijn reorganisatieplan moet Russell eerst een vergelijking maken tussen de oude (huidige) organisatie en de nieuwe situatie met bijbehorende functies bij OTB. Daarom stuurt hij maandag alle vaste OTB-medewerkers een brief waarin staat wat hun huidige takenpakket is op basis van hun R&O-afspraken. Zij moeten dat controleren en daar binnen veertien  dagen na dagtekening op reageren.

Daarna wordt de toekomstige situatie beschreven in het reorganisatieplan met bijbehorend personeelsplan, waarvan Russell belooft het in week 17 of 18 (tussen 23 april en 4 mei)  te sturen naar het college van bestuur. Dat had Russell verzocht snel duidelijkheid te verschaffen. “Het heeft te lang geduurd en dat heeft onrust en onduidelijkheid veroorzaakt”, zei collegevoorzitter Tim van der Hagen donderdagmiddag 22 maart tijdens een overleg met de ondernemingsraad (or).

Het geduld bij het college en de or is op

Al in december 2016 zou de faculteit met een reorganisatieplan komen, maar het is er nog steeds niet. Wel beschreef de faculteit waarom er een reorganisatie nodig zou zijn. Het geduld bij het college en de or is nu op.

Het voormalige onderzoeksinstituut OTB (gericht op het gebied van wonen, bouwen en de gebouwde omgeving) werd jaren geleden samengevoegd met Bouwkunde. De ondernemingsraad adviseerde daar destijds negatief over, omdat hij het plan voor samenvoegen toen ‘niet sterk genoeg’ vond. “Daarom zitten we nu in deze situatie: het zijn te veel gescheiden organisaties gebleven”, zei or-lid Arjan van der Hulst donderdag. Hij wilde weten welk type reorganisatie het zou worden.

Russell zei dat het een misvatting was dat dit de tweede reorganisatie in vijf jaar is en beaamde dat het frustrerend is om niet te weten wat er gaat gebeuren. “Ik wil geen halve informatie geven en geen valse verwachtingen scheppen als we nog geen plan hebben. Ik heb begrip voor iedereen die met frustraties zit.” Volgens de or zou er afgelopen november over het plan worden gediscussieerd, maar Russell noemde dat ‘te optimistisch.’ Hij hoopt op eind juni.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl